fbpx
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Usein kysyttyä: Uudet asiakkaat

Kuinka saan lisättyä tukkujen alennukset/netot Eveliaan?
  • Jotta saat lisättyä alennukset Eveliaan, sinun tarvitsee ensin hankkia ne tukkureiltasi.  
  • Alennus- ja nettotiedostojen tulisi olla OVT-muodossa, jotta ne saa ajettua Eveliaan. 
  • Ohje ale- ja nettotiedostojen lisäämiseen: Aletaulukoiden luonti
Kuinka lisään uuden käyttäjä Eveliaan? 
  • Uudelle käyttäjälle voidaan lähettää kutsu kohdasta Asetukset >> Työntekijät ja roolit >> Kutsut-välilehti: Kutsut-välilehti Eveliassa
  • Kutsuun lisätään käyttäjätaso, sähköpostiosoite ja vapaaehtoinen päättymispäivä (tyhjä kenttä = tunnukset toistaiseksi voimassa). 
  • Kutsusta käyttäjä saa rekisteröintilinkin sähköpostiinsa, jonka kautta hän voi luoda itselleen tunnukset. 
  • Katso ohje: Käyttäjätunnuksien luonti
Miten saan poistettua käyttäjän Eveliasta?
  • Työntekijää ei saa poistettua Eveliasta, mutta hänen tunnuksensa voidaan asettaa “Ei aktiivisiksi”, jonka jälkeen tunnuksilla ei pääse kirjautumaan sisään eivätkä ne kuluta myöskään käyttöaikaa. 
  • Asetukset >> Työntekijät ja roolit >> Avaa listalta työntekijän tiedot >> Aktiivinen-täppä pois päältä >> Tallenna muutokset  
  • Laittamalla täpän kohtaan “Ei resursoida” ei työntekijää näytetä enää työllä, eikä resursointikalenterilla. 
Miten käytän työrivitaulua?
  • Työrivitaululla pystyt mm. asettamaan vain haluamasi sarakkeet esille, muuttamaan rivien järjestystä, hakemaan rivejä ja muokkaamaan useiden rivien tietoja kerralla. 
Miten vaihdan asiakkaan työlle?
  • Kun olet työllä, avaa sinireunainen “Työn perustiedot” -laatikko klikkaamalla sen nimestä, jotta pääse käsiksi Työn perustietoihin. 
  • Tuplaklikkaa “Asiakas”-tekstin vieressä olevaa punaista ruksia. Tämä ei poista asiakasta lopullisesti Eveliasta, vain kyseiseltä työltä. 
  • Etsi tai Lisää tyhjään kenttään haluamasi asiakas ja Tallenna muutokset vihreästä napista laatikon alaosasta. 
Miten muutan työn käänteiselle alville?
  • Kun olet työllä, avaa sinireunainen “Työn perustiedot” -laatikko klikkaamalla sen nimestä, jotta pääse käsiksi Työn perustietoihin. 
  • Klikkaa laatikon alaosasta auki “Lisätoiminnot”. 
  • Tuplaklikkaa keltaista “Käänteinen arvonlisävero” -nappia, jonka jälkeen Työn otsikossa pitäisi lukea “Käänteinen arvonlisävero”. 
  • Ohje: Käänteisin alv:n käyttö Eveliassa
Miten saan määriteltyä asiakkaalle asiakaskohtaisen tuntihinnan?
  • Asiakkaalle tulee ensin määritellä hinnoittelusääntö Asetukset – yleiset asetukset – tuoteasetukset. 
  • Klikkaa lisää uusi hinnoittelusääntö ja määrittele ensin tuotteita koskeva hinnoittelu. 
  • Tämän jälkeen mene vasemmalta tuotteet osioon ja valitse ylhäältä Työtehtävätuotteet 
  • Valitse työtehtävätuote mihin haluat määrittää oletusta poikkeavan hinnan 
  • Valitse ylävälilehti hinnoittelu ja määritä asiakkaalle luotuun hinnoittelusääntöön asiakaskohtainen tuntihinta. 
  • Valitse vasemmalta asiakkaat ja valitse asiakas 
  • Asiakkaan takaa löytyy hinnoittelusääntö kenttä mihin valitset asiakkaalle luodun hinnoittelusäännön, Tallenna. 
  • Linkki ohjeisiin: Asiakaskohtainen tuntihinnoittelu
Miten voin poistaa työn?
  • Suosittelemme ennemmin sulkemaan työn, koska silloin työtä ei näytetä työlistauksessa ja se löytyy tarvittaessa päättyneistä töistä tai asiakkaan takaa. 
  • Kun olet työllä, löydät “Poista” -napin näkymän yläoikeasta kulmasta. 
  • Huomioithan, että työtä ei voi enää poistaa, jos sen tilaa on muutettu, sitä on jo laskutettu tai siinä on työkirjaus käynnissä. 
  • Huomioithan, että työn poisto on lopullinen eikä sitä voi palauttaa.
Voinko tehdä työkirjauksia työntekijän puolesta?
  • Tällä hetkellä Eveliassa ei ole mahdollista tehdä työkirjauksia toisen työntekijän puolesta, vaan kirjaukset tulee tehdä käyttäjä itse. 
  • Jo tehtyjä kirjauksia pystyy siirtämään toiselle työlle tarvittaessa ennen niiden hyväksyntää.
Voiko hyväksyttyyn kirjaukseen tehdä muutoksia? 
  • Jos työkirjaus on jo hyväksytty palkkatapahtumissa tai se on mennyt jo laskulle asti, sitä ei voida enää muokata . 
  • Tarvittaessa työkirjaus voidaan poistaa ja luoda sen tilalle uusi kirjaus oikeilla arvoilla. 
  • Palkkatapahtumat-välilehden taulussa näkyviä arvoja on mahdollista muokata suoraan tauluun klikkaamalla kyseistä arvoa. Tämä muokkaa vain palkkaraportille menevää arvoa ja tekee tuntilapulle uuden korjaustapahtuman. Tämä ei siis korjaa itse tuntilappumerkintää tai laskutukseen menevää arvoa, joten tätä ei suositella kuin poikkeustilanteissa.
Voinko muokata laskutetun laskun päivämäärää? 
  • Laskutetun laskun päivämäärää ei ole mahdollista muokata Eveliassa. 
  • Eveliassa ei voi muokata itse laskua, mutta se voidaan hyvittää, jonka jälkeen laskun sisältö palaa sille työlle, josta lasku alun perin luotiin (laskulla oikeassa yläreunassa keltainen “Luo hyvityslasku”-nappi). 
  • Jos lasku on luotu, muttei laskutettu, se voidaan poistaa (oikealla yläreunassa punainen “Poista lasku”-nappi). Tämä palauttaa myös laskun sisällön takaisin työlle.  
  • Kun olet viemässä työtä laskuksi, pystyt halutessasi asettamaan laskulle haluamasi laskupäivän. 
Kuinka saan muutettua luodun laskun tietoja? 
  • Itse laskua ei voida enää muokata, mutta voit palauttaa sen takaisin työlle, josta työ alun perin tehtiin. Tätä kautta saat tehtyä muokkaukset ja uuden laskun. 
  • Jos lasku on laskuttamatta, voit poistaa sen yläoikealta poistonapista, jonka jälkeen rivit palaavat työlle. 
  • Jos lasku on jo laskutettu, voit hyvittää sen yläoikealta, jonka jälkeen rivit palaavat työlle 
  • Eveliassa laskun tietojen muutokset ja korjaukset tehdään aina työn/lähetteen kautta. 
Myyntilaskulle on tullut liikasuoritus, kuinka palautan liikasuorituksen asiakkaalle?
  • Laskun ylisuoritus kirjataan pois kyseisen laskun Suoritukset-välilehdeltä. Kirjauspäiväksi tulee se päivä, jolloin palautat rahan asiakkaalle, tiliksi pankkitili ja summaksi ylisuorituksen määrä miinusmääräisenä. 
  • Summa maksetaan tämän jälkeen takaisin asiakkaalle joko oman verkkopankin kautta tai Ostot-osion Uusi maksu-painikkeen avulla. 
  • Uuden maksun luonti Eveliassa: Maksun tekeminen Eveliasta
Mistä löydän vanhan työn / laskun?
  • Vanhan työn löydät helpoiten asiakkaan tietojen takaa. 
  • Avaa Asiakkaat-osio ja valitse listalta asiakas, kenen vanhaa työtä/laskua haluat etsiä. Asiakkaan takaa Työt- ja Laskut-välilehdiltä löydät kaikki asiakkaalle tehdyt työt ja laskut. 
  • Toinen tapa on etsiä työtä tai laskua suoraan Työt & Lähetteet- tai Laskutus-osiosta. 
  • Työt & Lähetteet-osiossa voit etsiä päättyneitä töitä avaamalla Suodattimet ja suodattimista valitsemalla Tila-kenttään Päättyneet. 
  • Laskutus-osiossa voit etsiä päättyneitä laskuja avaamalla Suodattimet ja suodattimien takaa asettamalla “Näytä myös arkistoidut”. 
Ostolaskujen käsittely Eveliassa?
En pysty hyväksymään ostolaskua / Hyväksy ostolasku –painike puuttuu?
  • Jotta ostolaskut voidaan käsitellä, täytyy lisätä Saaja. Saaja voidaan lisätä suoraan ostolaskulla kirjoittamalla Saaja-kenttään ja tämän jälkeen valitsemalla hakukentän alta ”Lisää (saajan nimi)”.  
  • Tämän jälkeen pääset ponnahdusikkunasta lisäämään Saajan tiedot. Saajan tarpeelliset tiedot tulevat suoraan ostolaskun datasta, mikäli ostolasku on tullut verkkolaskuna. Lopuksi tallenna Saaja, jonka jälkeen voit käsitellä ostolaskun. 
  • Evelia kysyy käsin saajaa lisätessä tai vaihtaessa ostolaskulle halutaanko ostolaskun arvot vaihtaa saajan arvoilla (Lähettäjän nimi, Y-tunnus ja pankkitili). 
  • Uusi toimittaja täytyy lisätä kerran Evelian saajarekisteriin ja jatkossa saaja kohdistuu automaattisesti toimittajan ostolaskuille.
Miten muutan jo hyväksytyn ostolaskun maksupäivää? 
  • Avaa ostolaskun Maksut-välilehti ja poista sieltä mahdollinen maksuvarausrivi tuplaklikkaamalla rivin oikeassa päässä olevaa punaista roskakoria. 
  • Avaa ostolaskun Hyväksyntä-välilehti ja poista sieltä kaikki vanhat hyväksynnät tuplaklikkaamalla rivien oikeassa päässä olevaa punaista roskakoria. 
  • Lopuksi hyväksy ostolasku uudelleen maksuluvan kanssa ja aseta ponnahdusikkunaan haluttu maksupäivä.
Miten kohdistan ostolaskun työlle/projektille?
  • Avaa ostolaskun Rivit-välilehti   
  • Voit kohdistaa kaikki rivit kerralla yläoikealta vihreästä napista, tai halutessasi voit kohdistaa yksittäisiä rivejä ruksaamalla haluamiesi rivien laatikot vasemmasta päästä ja klikkaamalla niiden yläpuolelle ilmaantuvaa vihreää nappia. 
  • Ohje ostolaskujen rivikohtaiseen kohdistamiseen: Ostolaskujen rivikohtainen kohdistaminen työlle
  • Ohje ostolaskujen automaattikohdistukseen liittyen: Ostolaskujen automaattikohdistus
Miten käsittelen ostojen hyvityslaskun / Miten käytän hyvityslaskun ostolaskuun? 
  • Hyvityslasku hyväksytään ensin maksuluvan kanssa. 
  • Tämän jälkeen ostolaskulle annetaan maksulupa ja sen yhteydessä ruksataan täppä “Käytä hyvityslaskuja”. 
  • Varmista myös, että saajan tiedoissa ”Laskutuksen sähköposti” – kentässä on sähköpostiosoite, jotta hyvityslaskun käytöstä lähtee tieto saajalle. Tämän jälkeen kun menet maksamaan ostolaskua, ponnahdusikkunassa pitäisi näkyä ruksattavat laatikot ”Käytä hyvityslaskuja” ja ”Lähetä saajalle sähköpostia hyvityslaskun käytöstä”.  
Miten kohdistan ostojen hyvityslaskun työlle? 
  • Hyvitystä ei kohdisteta työlle, vaan siihen kuuluva ostolaskun kohdistus poistetaan kokonaan työltä  
  • Jos ostolaskulta tuleva tuote hyvitetään, sitä ei silloin kuulu laskuttaa asiakkaalta  
  • Tällaisissa tilanteissa suosittelemme myös varmistamaan oikeat toimenpiteet tuestamme. Aukioloajat ja yhteystiedot: Yhteystiedot
Miksi työntekijän tunnit eivät näy palkanlaskennassa? 
  • Varmista nämä asiat:  
  • Työtehtävätuotteen taakse on asetettu palkkalaji  
  • Palkkalajin taakse on asetettu “Palkka.fi -laskentasääntö”  
  • Työntekijän taakse on asetettu maksuryhmä  
  • Työntekijän taakse on asetettu palkkalajit palkanlaskentaan  
Miksi en löydä projektilähetettä / Miksi en pysty kohdistamaan ostolaskuja projektille?
  • Kun Projekti on luotu, se on oletuksena “Uusi” -tilassa. Jotta Projekti voidaan ottaa kunnolla käyttöön, sen tila pitää vaihtaa “Käynnissä” -tilaan 
  • Avaa vasemmalta Projektit-osio ja avaa listalta kyseinen Projekti. 
  • Avaa Projektin Tila-kenttä ja vaihda sen tilaksi “Käynnissä”. Lopuksi Tallenna muutokset sivun alaosasta.
Mitä ovat Tehtävät?
  • Tehtävät ovat nimensä mukaisesti lista asioita, joita voit antaa työntekijöillesi  
  • Tehtäviin voidaan linkittää esimerkiksi Asiakkaita, Töitä tai Projekteja  
  • Tehtävät voidaan merkata tietylle työntekijälle ja ne pitävät sisällään viestintäkentän, johon voidaan kirjata esim. muistiinpanoja  
  • Linkki ohjeisiin: Tehtävät ja tiedotteet Eveliassa
Maksaako Evelia Work -puhelinsovellus?
  • Sovellus on ilmainen, mutta sen käyttämiseen vaaditaan Evelian tunnukset. 
  • Samoilla tunnuksilla pääsee sekä selainversioon että Evelia Work –puhelinsovellukseen.
Miksi en löydä työtä Evelia Work -sovelluksesta?
  • Varmista ensin mitkä lisäsuodattimet sinulla ovat päällä. Saat avattua lisäsuodattimet Työt-listauksen oikeasta yläkulmasta. 
  • Mikäli Omat -täppä on päällä, ota tämä pois päältä. Kun Omat -täppä on päällä, näytetään vain työt, johon sinut on lisätty työntekijäksi.
Miten löydän asiakkaan / kohteen osoitteen Evelia Work sovelluksella?
  • Avaamalla asiakkaan/kohteen tiedot Work –sovelluksessa löydät tämän takaa osoitetiedot, mikäli osoite on lisätty Eveliaan. 
  • Löydät myös asiakkaan takaa linkin, joka avaa asiakkaan/kohteen osoitetiedot puhelimesi karttasovellukseen ja reittiohjeet kyseiseen osoitteeseen. 
  • Tarkemmat ohjeet löydät täältä: Karttapalvelun käyttö Evelia Work-sovelluksessa
Miten voin soittaa / lähettää sähköpostia asiakkaalle Evelia Work –puhelinsovelluksesta?

Etkö löytänyt etsimääsi vastausta?​

Tältä sivulta löydät ohjeita, kaikkien Evelian ominaisuuksien käyttöön.

Siirry tukikeskukseen