fbpx
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Usein kysyttyä: Laskutus

Miten saan muutettua luodun laskun tietoja?
  • Itse laskua ei voida enää muokata, mutta voit palauttaa sen takaisin työlle josta työ alun perin tehtiin. Tätä kautta saat tehtyä muokkaukset ja uuden laskun.
  • Jos lasku on laskuttamatta, voit poistaa sen yläoikealta poistonapista, jonka jälkeen rivit palaavat työlle.
  • Jos lasku on jo laskutettu, voit hyvittää sen yläoikealta, jonka jälkeen rivit palaavat työlle
Miten asiakkaalle palautetaan liikasuoritus?
  • Jos asiakas on maksanut enemmän kuin myyntilaskun summa, muuttuu laskun tila Eveliassa ylisuoritetuksi.
  • Liikasuoritus palautetaan asiakkaalle joko tilisiirtona verkkopankin kautta tai Evelian Maksut-ominaisuudella. Tämän jälkeen suoritus kirjataan ylisuoritetulle laskulle miinusmerkkisenä, jolloin laskun tila korjaantuu suoritetuksi. 
Miksi lasku on lähtenyt kohteelle?
Jos työlle asetetulla kohteella on y-tunnus tai verkkolaskuosoite, se on silloin lakisääteisesti ensisijainen laskun vastaanottaja. Tältä voidaan välttyä jättämällä kyseiset tiedot pois kohteelta tai vaihtamalla laskun vastaanottaja laskun luontihetkellä. Laskun vastaanottaja on myös merkattu luodun laskun perustiedoissa.
Miksi asiakkaan maksama lasku on vieläkin Myöhässä-tilassa Eveliassa?
Evelia kohdistaa maksusuoritukset viitenumeron perusteella. Jos asiakas ei ole käyttänyt viitenumeroa tai se on laitettu väärään kenttään, suoritus ei näy Eveliassa. Suorituksen voi kirjata kuitenkin käsin laskun Suoritukset-välilehdelle. Kirjauspäiväksi tulee se päivä, jolloin maksu on tullut tilille, tiliksi pankkitili ja summaksi suorituksen summa.
Miten avoin maksumuistutuslasku kuitataan, jos asiakas on maksanut vain alkuperäisen laskun?
  • Jos myyntilaskun suoritus tulee alkuperäiselle laskulle, eikä asiakkaalta lähdetä perimään maksumuistutuksen summaa, voi maksumuistutuksen suorituksiin kuitata maksumuistutuksen summan alennustilille/pyöristyseroihin.
  • Muistutuslaskuja ei ole tarkoitus hyvittää hyvityslaskulla.
Mistä löydän vanhat laskut?
  • Pääset kaikkiin laskuihin käsiksi, kun avaat Laskutus-osion, sieltä suodattimet ja lisäät täpän “Näytä myös arkistoidut” päälle.
  • Jos asiakas tai kohde on tiedossa, voit mennä heidän tietoihinsa Asiakkaat- tai Kohteet-osiosta, josta löydät Laskut-välilehden.
Mihin ulkomaalainen y-tunnus kuuluu asiakastiedoissa merkitä?
  • Y-tunnus-kenttä on vain suomalaisia y-tunnuksia varten, jonka takia siihen ei voi lisätä muiden maiden VAT-tunnuksia.
  • Ulkomaalaisen y-tunnuksen voit lisätä asiakastietoihin esimerkiksi nimen jatkoksi.
Miten lähetän laskuja ulkomaille?

VERKKOLASKU:

Mikäli lasku lähtee ulkomaille verkkolaskuna, riittää, että osoite ja operaattori löytyvät asiakkaan tiedoista.

SÄHKÖPOSTILASKU:

Mikäli lasku lähtee sähköpostitse, ei mitään muutoksia normaaliin tarvita.

TULOSTUSPALVELU:

Mikäli käytössäsi on Maventan tulostuspalvelu, varmista että olet ottanut käyttöön ja aktivoinut Maventan ulkomaantulostuksen, sekä sen että Eveliasta asiakkaan tiedoista löytyy maa johon lasku lähetetään.

Miksi laskulle on tullut Banksonista tuplasuoritus, vaikka verkkopankista löytyy vain yksi?
  • Tuplasuoritus johtuu yleensä siitä, että pankissa on pankkiyhteysvaltuutuksessa auki samanaikaisesti kaksi eri tiedostomuotoa, joista tulee sekä XML- ja KTL -muotoinen aineisto Evelian kanavaan noudettavaksi.
  • Asia korjaantuu pyytämällä omasta pankista tarkistusta, toimittavatko he kahta eri muotoa viitemaksuista. Mikäli toimittavat, tulee sinun pyytää heitä poistamaan ylimääräinen.
Miten lasku merkitään luottotappioihin?
Eveliassa on valmiina tili ”9660 / Saamisten luottotappiot”, jolle luottotappiot voidaan tarvittaessa kirjata. Luottotappiotilille tiliöidyistä laskuista tulee myös erittely kirjanpitäjälle.
Mikä on laskun liitetiedoston suurin sallittu koko?
Laskun liitetiedoston suurin sallittu koko on 5 MB.
Voiko liitteitä lähettää Maventan tulostuspalvelun kautta?
Mikäli haluat, että laskun liitteet lähtevät asiakkaalle tulostuspalvelun kautta, tulee sinun kytkeä tämä asetus erikseen päälle Maventan kautta. Voit ottaa yhteyttä joko Evelian tai Maventan tukeen, jotta palvelu voidaan kytkeä päälle.
Mitä tiedostomuotoja voi lähettää Maventan kautta liitteenä?
  • Sallitut liitetiedostot ovat *.pdf; *.doc; *.xls; *.tif; *.jpg; *.gif; *.txt; *.xsl; *.html; *.htm
  • Maventa ei ota vastaan .jpeg-tiedostoja.
Voiko Maventan kautta lähetetyn laskun peruuttaa / muokata lähetystapaa?
  • Voi, mikäli asian korjaa nopeasti. Maventasta lasku lähtee eteenpäin n. 10–15 min kuluessa, eikä lähetystä voi sen jälkeen enää peruuttaa. Kannattaa olla nopeasti yhteydessä Mavennan tukeen, jos haluaa peruuttaa lähetyksen.
  • Maventan tukikanava 
  • Epäonnistuneen laskun voi reitittää uudelleen Maventan puolella. Kysyy lisää Maventan tai Evelian asiakaspalvelusta.
Mitkä kaikki yritykset löytyvät YTJ-haun kautta?
Avoimen datan rajapinnan kautta on saatavissa PRH:n ja Verohallinnon yhteisen YTJ-tietopalvelun tietoja seuraavista yrityksistä ja yhteisöistä: osakeyhtiö, julkinen osakeyhtiö, asunto-osakeyhtiö, osuuskunta, vakuutusyhtiö, julkinen vakuutusyhtiö.