Verkkolaskutukseen siirtyminen. Mikä, miten ja miksi? – Osa II
Verkkolaskutuksen avulla päästään eroon turhasta paperien pyörittelystä ja vältytään inhimillisiltä virheiltä. Näin säästetään niin laskuttajan kuin laskun vastaanottajan aikaa ja rahaa. Tämän tulisikin jo riittä syyksi, miksi verkkolaskutukseen kannattaa siirtyä.
Blogisarjan ensimmäisessä osassa käsiteltiin verkkolaskutukseen liittyvää yleistä sanastoa, miten verkkolaskutus käytännössä toimii ja miten siihen voidaan siirtyä. Lue blogisarjan ensimmäinen osa täältä. Tässä kirjoituksessa keskitymme tarkemmin syihin, miksi verkkolaskutukseen kannattaa siirtyä.
”Tutkimusyritys Billentiksen tekemän raportin (2016) mukaan verkkolaskun säästö käsittelykuluissa suhteessa paperilaskuun on lähettäjälle 64% /lasku ja vastaanottajalle 59%/lasku.” –Maventa
Miksi verkkolaskutus kannattaa?
- Paperilaskun lähetykseen verrattuna paljon nopeampi tapa laskuttaa
- 64% edullisempi vaihtoehto paperilaskun lähetykseen verrattuna.
- Lasku on nopeammin perillä. Tällöin myös rahat ovat todennäköisesti aiemmin tililläsi –> kassankierto nopeutuu.
- Verkkolaskut saapuvat varmemmin perille.
- Vältyt varmemmin inhimillisiltä virheilä, jolloin laskutuksen virheettömyys kasvaa.
- Monet yksityiset kuin yrityksetkään eivät enään suostu vastaanottamaan paperisia laskuja.
- Verkkolaskutuksella pääset eroon turhasta paperista, joten samalla säästät myös luontoa.
Paperi- ja sähköpostilaskun hyvät ja huonot puolet
PAPERILASKU
Paperisen laskun lähettäminen on selkeästi se työläin tapa laskuttaa. Paperilaskun lähetysvaiheeseen kuuluu monta eri osasta, kuten tulostus, sen kiikuttaminen postiin ja postin kuljetus laskun vastaanottajalle, joka kestää noin 2-3 päivää, mikäli lasku löytää tiensä perille.
Paperilaskun lähettämisestä koituu myös muita laskutusmuotoja enemmän kuluja. Paperilaskun lähettämiseen tarvitset tulostinväriä, paperia, kirjekuoren ja postimerkin.
SÄHKÖPOSTILASKU
Sähköpostilaskun lähettäminen on nopea ja edullinen tapa laskuttaa, mutta se ei kuitenkaan ole yhtä varma kuin verkkolaskutus. Sähköpostilasku voi pahimmassa tapauksessa jäädä asiakkaan päässä huomaamatta, joka luonnollisesti viivästyttää laskun maksamista ja näin ollen hidastaa kassan kiertoa.
Sähköpostilaskun heikkous, verrattuna verkkolaskuun, on sen käsittely asiakkaan päässä. Tässä tullaankiin taas siihen, miksi ostoreskontra kannattaa sisällyttää laskutusohjelmistoon. Lue lisää aiheesta täältä.