Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Usein kysyttyä: Laskutus

Mihin ulkomaalainen y-tunnus kuuluu asiakastiedoissa merkitä?

Ulkomaalaisen y-tunnuksen voit lisätä asiakastietoihin esimerkiksi nimen jatkoksi. Huom! Evelian y-tunnuskenttä on vain suomalaisia y-tunnuksia varten. 

Miten ulkomaanlaskut lähetetään?

TULOSTUSPALVELU:

Mikäli käytössäsi on Maventan tulostuspalvelu, varmista että olet ottanut käyttöön ja aktivoinut Maventan ulkomaantulostuksen, sekä sen että Eveliasta asiakkaan tiedoista löytyy maa, johon lasku lähetetään.

VERKKOLASKU:

Mikäli lasku lähtee ulkomaille verkkolaskuna, riittää, että osoite ja operaattori ovat oikein.

SÄHKÖPOSTILASKU:

Mikäli lasku lähtee sähköpostitse, ei mitään muutoksia normaaliin tarvita.

Mitä jos Banksonilta on tullut kaksi suoritusta, mutta tilille ei ole tullut kuin yksi?
Tuplasuoritus johtuu yleensä siitä, että pankissa on kaksi pankkiyhteysvaltuutusta auki samanaikaisesti, joista tulee sekä xml- ja it -muotoinen aineisto Evelian kanavaan noudettavaksi.
 
Asia korjaantuu helposti pyytämällä omasta pankista tarkistusta, toimittavatko he kahta eri muotoa viitemaksuista. Mikäli toimittavat, tulee sinun pyytää heitä poistamaan ylimääräisen.
Miten lasku merkitään luottotappioihin?
Eveliassa on valmiina tili ”9660 / Saamisten luottotappiot”, jolle luottotappiot voidaan tarvittaessa kirjata. Luottotappiotilille tiliöidyistä laskuista tulee myös erittely kirjanpitäjälle.
Miten asiakkaalle palautetaan liikasuoritus?
Jos asiakas on maksanut enemmän kuin myyntilaskun summa, muuttuu laskun tila Eveliassa ylisuoritetuksi.
 
Liikasuoritus palautetaan asiakkaalle joko tilisiirtona verkkopankin kautta tai Evelian Maksut-ominaisuudella. Tämän jälkeen suoritus kirjataan ylisuoritetulle laskulle miinusmerkkisenä, jolloin laskun tila korjaantuu suoritetuksi. 
Miten maksumuistutuslasku kuitataan, mikäli asiakas maksaakin alkuperäisen laskun tiedoilla?
Jos myyntilaskun suoritus tulee alkuperäiselle laskulle, eikä asiakkaalta lähdetä perimään maksumuistutuksen summaa, voi maksumuistutuksen suorituksiin kuitata maksumuistutuksen summan alennustilille/pyöristyseroihin.
Mikä on laskun liitetiedoston suurin sallittu koko?
Laskun liitetiedoston suurin sallittu koko on 5 MB.
Voiko liitteitä lähettää Maventan tulostuspalvelun kautta?
Voi. Mikäli haluat, että laskun liitteet lähtevät asiakkaalle tulostuspalvelun kautta, tulee sinun kytkeä tämä asetus erikseen päälle Maventan kautta. Voit ottaa yhteyttä joko Evelian tai Maventan tukeen, jotta palvelu voidaan kytkeä päälle.
Mitä tiedostomuotoja voi lähettää Maventan kautta liitteenä?
Sallitut liitetiedostot ovat *.pdf; *.doc; *.xls; *.tif; *.jpg; *.gif; *.txt; *.xsl; *.html; *.htm
 
Maventa ei ota vastaan .jpeg-tiedostoja.
Voiko Maventan kautta lähetetyn laskun peruuttaa / muokata lähetystapaa?
Voi, mikäli asian korjaa nopeasti. Maventasta lasku lähtee eteenpäin n. 10-15 min kuluessa, eikä lähetystä voi sen jälkeen enää peruuttaa.
 
Kannattaa olla nopeasti yhteydessä Mavennan tukeen, jos haluaa peruuttaa lähetyksen.
 
Epäonnistuneen laskun voi reitittää uudelleen Mavennan puolella. Kysyy lisää Mavennan tai Evelian asiakaspalvelusta.
Mitkä kaikki yritykset löytyvät YTJ-haun kautta?
Avoimen datan rajapinnan kautta on saatavissa PRH:n ja Verohallinnon yhteisen YTJ-tietopalvelun tietoja seuraavista yrityksistä ja yhteisöistä: osakeyhtiö, julkinen osakeyhtiö, asunto-osakeyhtiö, osuuskunta, vakuutusyhtiö, julkinen vakuutusyhtiö.

Etkö löytänyt etsimääsi vastausta?​

Tältä sivulta löydät ohjeita, kaikkien Evelian ominaisuuksien käyttöön.

Siirry tukikeskukseen