fbpx

Yrittäjä, olethan valmistautunut 1.4. voimaan astuvaan verkkolaskulakiin? 

Yrittäjä, olethan valmistautunut 1.4.2020 voimaan astuvaan uuteen verkkolaskulakiin?  Jos et, on sinun nyt aika viimein tehdä se. Moni on jo varmasti törmännyt kyseiseen lakiin, mutta mikäli olet juuri se henkilö, jolle uusi laki ei ole vielä täysin auennut tai et ole ryhtynyt toimiin, kannattaa sinun lukea tämä kirjoitus. Tässä kirjoituksessa pyrimme avaamaan mahdollisimman selkokielisesti, mitä tämä uusi verkkolaskulaki tarkoittaa, mihin se pohjautuu, ketä se koskee ja mitä toimia se sinulta edellyttää.

Niin mikä se uusi verkkolaskulaki oikein on? ⚡️⚡️⚡️

Viime vuoden huhtikuussa (1.4.2019) astui voimaan uusi verkkolaskulaski, joka pohjautuu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviin. Kyseinen laki on viimeisen vuoden ajan koskenut pelkästään valtion keskushallintoviranomaisia sekä yhteishankintatksiköitä. Laki laajenee kuitenkin koskemaan julkisen puolen lisäksi myös yksityisiä 1.4.2020. Kyseisen verkkolaskulain tarkoituksena on nostaa sähköisesti vastaanotettujen laskujen määrää sekä vauhdittaa taloushallinnon automatisointia niin yksityisellä kuin julkisella puolella.

Mitä se sisältää?

Verkkolaskulaki sisältää, erinäisiä säännöksiä, jotka tuovat muutoksia monien yrityksien laskutukseen. Lyhykäisyydessään 1.4.2020 lähtien sinun tulee pystyä lähettämään yritysasiakkaillesi lasku sähköisessä muodossa, mikäli he niin haluavat. Tämä oikeuttaa myös sinut vaatimaan ostolaskut sähköisessä muodossa yrityksiltä. Verkkolaskudirektiivissä on myös määritetty tietyt vaatimukset verkkolaskuille, jonka tarkoituksena on yhdentää verkkolaskuja tietokenttiä ja näin ollen helpottaa EU:n sisällä käytävää kauppaa.
 
HUOM!
Tässä kohtaa on hyvä muistaa se, että sähköpostilasku ei mene sähköisestä laskusta tai verkkolaskusta. Vaikka sähköpostilasku toki toimitetaan asiakkaalle sähköisesti, ei se kuitenkaan ole PDF-muotoisena, lain määräämässä muodossa. PDF-tiedostoa ei nimittäin voida hyödyntää sähköisessä ostoreskontrassa samalla tavoin kuin verkkolaskua.
 
Kertauksena verkkolaskulain tuomat muutokset

⚡️Sinun tulee pystyä lähettämään laskuja sähköisessä muodossa

⚡️Sinulla on oikeus vaatia ostolaskut sähköisessä muodossa (huom: yrityksiltä)

⚡️ Verkkolaskujen tulee täyttää verkkolaskudirektiivin vaatimukset eli tietyt tiedot täytyy olla tietyissä paikoissa

 

Ketä verkkolaskulaki koskee?

Verkkolaskulaki ei koske jokaista yritystä ja jokaista tilannetta. Verkkolaskulaki koskee sinua, mikäli toimit B2B-puolella eli laskutat yritysasiakkaita, sillä verkkolaskulaki koskee yritysten välistä kauppaa, ei yksityishenkilöitä.

Verkkolaskudirektiivi ei koske sinua, mikäli:

💰 toimintasi on pientä eli liikevaihtosi on alle 10 000 €

🤝 asiakkainasi on pelkästään yksityisasiakkaita

 

Miten valmistaudut kyseiseen lakiin?

Mikäli täytät yllä olevat kriteerit eli laskutat yritysasiakkaita ja liikevaihtosi ylittää 10 000 € rajapyykin, tulee sinun nyt päivittää omat laskutusrutiinisi, mikäli sähköinen laskutus ei vielä käytössäsi ole. Ensimmäisenä selvitä, kykeneekö nykyinen laskutusohjelmasi lähettämään sähköisiä laskuja verkkolaskulain määrittämässä muodossa. Mikäli ei, on sinun aika vaihtaa uuteen. Tämä on myös optimaalinen tilanne kartoittaa oma ohjelmisto ja se, palveleeko se edelleen yrityksesi tarpeita.

 

Evelialla sähköinen laskutus onnistuu mutkitta

Evelian kaikillä käyttäjillä on aina vakiona mahdollisuus ottaa vastaan ja lähettää asetuksen mukaisia verkkolaskuja helposti suoraan ohjelmistosta. Verkkolaskut lähtevät verkkolaskuoperaattori Mavennan kautta, joka on Suomen suosituin verkkolaskuoperaattori. Maventa myös täyttää verkkolaskudirektiivissa määritetyt vaatimukset.

Mikäli käytössäsi on Evelia, muttet ole vielä ottanut verkkolaskutusta käyttöösi, tulee sinun luoda itsellesi maksuton Maventa-tili. Pääset luomaan tilin täältä. Kun olet luonut itsellesi Maventa-tilin, tulee sinun vielä yhdistää se Eveliaan. Ohjeen Maventan liittämiseen Eveliaan löydät täältä.

Lain voimaan astumiseen ei ole enää pitkä aika, joten suosittelemme tekemään tarvittavat muutoksen mahdollisimman pian, jotta vältät viime hetken kiireen. Mikäli sinulla jäi kysyttävää tai ymmärsit tarvitsevasi uuden laskutusohjelmiston, ota meihin yhteyttä niin katsotaan olisiko Evelia se oikea valinta sinulle. 

Myynnin yhteystiedot

010 33 77 333

myynti@evelia.fi

Tai varaa ilmainen ohjelmistokartoitus täältä

Jaa kirjoitus

Tilaa uutiskirjeemme!

Tilaamalla uutiskirjeen pysyt ajantasalla Evelian uusimmista toiminnoista sekä ajankohtaisista uutisista.

Ota ensimmäinen askel kohti kannattavampaa liiketoimintaa