fbpx

Syökö tavarahintojen nousu katetta? Keskity näihin asioihin!

Talotekniikka- ja rakennusalan tarvikkeiden ja materiaalien hintojen viimeaikainen nousu on vaikuttanut monien alan yrityksien töiden ja urakoiden katteisiin. Valitettavasti hintojen nousulle ei itse yrittäjä mahda mitään. Tämän sijaan kannattavuuteen voidaan kuitenkin vaikuttaa monin muin keinoin.

Tässä kirjoituksessa käymme läpi asioita, joihin kannattaa keskittyä, jotta yrityksen katteet saadaan pidettyä kunnossa, varsinkin näin tavarahintojen noustua.

Seuraa, seuraa ja seuraa

Ihan ensimmäisenä nostamme esiin seurannan ja sen tärkeyden. Seurantahan on kaiken A ja O, eikä ilman sitä ole yrityksellä käytössään tarkkaa tietoa, johon pohjata päätöksiä, vaan tekemistä johdetaan mututuntumalla. Mikäli tavoittelet töillesi parempaa katetta, tulee sinun tietää, mikä toimii ja mikä ei. Toisin sanoen, seurannan avulla voidaan helpommin kehittää yrityksen toimintaa kannattavampaan suuntaan. Seuraa ainakin näitä:

➕ Toteutuneet työtunnit ja hukkatavarat

Toteutuneita työtunteja ja hukkatavaroita seuraamalla voidaan selvittää, mistä esimerkiksi mahdolliset ylityötunnit ovat johtuneet ja tällä tavoita välttää tulevissa töissä. Hukkatavara on myös yksi yleinen syypää töiden alhaisiin katteisiin.

➕ Ostot

Seurantaan liittyy vahvasti ostojen seuranta. Kun ostoja seurataan ja hallinnoidaan fiksusti, voidaan varmistaa ettei mitään jää laskuttamatta.

➕ Työn/projektin kannattavuus

Kun työ on valmis, on toteutuneen kokonaiskatteen seuranta ja analysointi tärkeää, sillä näin päästään kannattavuuden ytimeen ja saadaan tärkeää tietoa siitä, oliko työ kannattava vai ei, mikä siitä teki kannattavan ja onko kyseiset työt ylipäänsä kannattavia yritykselle.

Lue lisää aiheesta aiemmasta kirjoituksesta: Parempaa kannattavuutta töille: Seuranta

Tarkista, että hinnoittelu ja laskutus ovat kunnossa

Hinnoittelulla ja laskutuksella on suora vaikutus töiden katteisiin. Jotta hinnoittelu tukisi kannattavaa toimintaa, kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin:

➕ Älä alihinnoittele omaa työtäsi tai tarvikkeita

Alihinnoittelu on harmittavan yleistä tällä alalla. Todennäköisesti moni kokee, että on voittanut monet työt alhaisella hinnalla, mutta kannattaa pohtia, olisiko järkevämpi sittenkin tehdä muutama työ paremmalla katteella kuin usea työ huonolla katteella? 

➕ Ota huomioon kaikki työhön kuluva aika – myös laskutus

Mikäli sinusta tuntuu vaikealta laskuttaa toimistolla tehdyistä työtunneista, jotka ovat kuluneet esimerkiksi laskutukseen, koita siirtää mahdollisimman monta työvaihetta suoraan kohteelle tehtäväksi, jolloin asiakas näkee, että nämä työtunnit kuuluvat osaksi tehtyä työtä.

➕ Helpota ja tarkenna hinnoittelua oikeilla työkaluilla

Ensimmäinen asia, joka tulisi laittaa kuntoon, on hinnoittelu ja siihen tarvittavat työkalut, jotta voidaan varmistaa se, ettei tuotteita jää laskuttamatta ja että katteet ovat aina kunnossa. Hinnoittelun tukena voidaan hyödyntää esim. ajantasaisia toimittajien hinnastoja, aletiedostoja, jolloin katteiden seuranta on helppoa, automatisoituja hinnoitteluperiaatteita, sekä ostolaskujen edelleenlaskutusta.

Lue lisää aiheesta aiemmasta kirjoituksesta: Parempaa kannattavuutta töille: Hinnoittelu

Toiminnan tehostaminen

Mikäli tavoitteena on, että viivan alle jää enemmän, ei aamusta iltaan rehkiminen ole aina itsessään riittävä, järkevin tai se kustannustehokkain tapa. Tehokkuutta voidaan toki parantaa suoraan työmaalla tehokkaalla työnteolla, mutta tämän lisäksi tehokkuutteen vaikutta myös moni muu tekijä.

➕ Lisätehokkuutta sopivilla työkaluilla

Mikäli yrityksen tavoitteena on saavuttaa maksimaalinen tehokkuus, ei pelkkä tehokas työnteko itsessään riitä, jos sitä tukevat työkalut eivät ole kunnossa. Esimerkiksi hukkatunnit ja -tavarat esiintyvät useimmiten tilanteissa, joissa tavaroiden ja työtuntien kirjaaminen ei ole täysin kunnossa. Tähän voi vaikuttaa niin toimimattomat toimitavat sekä tottakai kirjaamiseen käytettävät työkalut. Oikealla ohjelmistolla voidaan helpottaa kirjaamisprosessia ja näin ollen välttää turhia tuplakirjauksia, hukkatunteja ja -tavaroita.

➕ Toiminnan tehostaminen sähköistämällä ja nykyaikaistamalla sisäisiä toimintamalleja

Toimistotyötä tehostaa paljolti asioiden sähköistäminen ja automatisointi, jonka mahdollistaa nykyaikaiset työkalut. Sähköistämisen ja automatisoinnin avulla päästään eroon turhasta paperin pyörittelystä ja monista manuaalisista työvaiheista, jolloin tekeminen tarkentuu ja aikaa säästyy, joka voidaan hyödyntää kannattavampaan tekemiseen. Sähköistämisellä on usein suora vaikutus myös kassan kierron nopeutumiseen.

Lue lisää aiheesta aiemmasta kirjoituksesta: Parempaa kannattavuutta töille: Toiminnan tehostaminen

Evelia toiminta tehostuu kuin itsestään

Evelia on talotekniikka- ja rakennusalalle suunantu ohjelmisto, jossa on otettu huomioon kaikki laskutuksen ja toiminnan tehostamiseen vaikuttavat palaset. Evelian nykyaikaisten ja fiksujen ominaisuuksien avulla seuranta hoituu helposti ja automatisoidusti, laskutus ja hinnoittelu hoituu aina nopeasti, mutta samalla tarkasti, eikä tehostamisen esteenä ole ohjelmiston vanhanaikaisuus, kun käytössäsi on uusin teknologia. Tutustu Evelian monipuolisiin ominaisuuksiin: evelia.fi/palvelut/evelia

Jaa kirjoitus

Tilaa uutiskirjeemme!

Tilaamalla uutiskirjeen pysyt ajantasalla Evelian uusimmista toiminnoista sekä ajankohtaisista uutisista.

Ota ensimmäinen askel kohti kannattavampaa liiketoimintaa