fbpx

Yrittäjä, älä aliarvioi kotisivujesi merkitystä

Yritys kuin yritys, on yksi uusasiakashankinnan kulmakivistä markkinointi. Älä pelästy, nyt emme puhu suurista investoinneista vaan niinkin perustavanlaatuisesta asiasta kuin yrityksen kotisivuista. Tässä kirjoituksessa kerromme, miksi kotisivut ovat niin merkittävät sekä jaamme kanssasi viisi konkreettista vinkkiä, joiden avulla potentiaalinen asiakas löytää sinut helpommin, erotut paremmin massasta ja saat todennäköisemmin lisää myyntiä.

Miksi kotisivuihin kannattaa panostaa?

Yli kahdeksan kymmenestä etsii tietoa ensisijaisesti netistä. Kun potentiaalinen asiakas kartoittaa talotekniikka- tai rakennusalan palveluntarjoajia, tapahtuu se useimmiten hakukoneen avulla. Mikäli yritykselläsi ei ole kotisivuja tai kotisivut ovat huonosti toteutettu, putoat melko nopeasti pois vertailusta.

Vaikka ensisijaisen tärkeää onkin, että yritykseltä löytyy kotisivut, ei se yksinään riitä. Talotekniikka- ja rakennusalalla kilpailu on kovaa, jonka vuoksi massasta erottuminen on tärkeää. Vaihtoehtoja on monia ja niin vertailu, kilpailutus kuin työn tilaaminenkin tapahtuu helposti netin välityksellä. Toisin sanoen, et välttämättä missään kohtaa pääse myymään yrityksesi palveluita puhelimitse kyseiselle henkilölle. Tässä tullaankin siihen, että yrityksen kotisivut ovat yrityksen kasvot ja käyntikortti, joiden tulisi myydä yrityksesi palveluita silloin, kun sinä et voi.

Viisi vinkkiä parempiin kotisivuihin

Kotisivuja voidaan parantaa ja kehittää jo pienilläkin muutoksilla, jotka eivät vaadi suuria investointeja. Tässä viisi vinkkiä, joiden avulla voit parantaa kotisivujesi löytyvyyttä ja myyvyyttä. 

1. Paranna kotisivujesi hakukonenäkyvyyttä

Hakukone (esim. Google) analysoi kotisivujesi sisältöä, jonka perusteella se päättää, mitä se hakutuloksissa milloinkin näyttää ja missä järjestyksessä. Kotisivuille asetettujen avainsanojen ja kotisivun sisällön tulee olla selkeät, jotta hakukone tietää, mitä sivustosi käsittelee ja vastaako se hakukoneessa tehtyä hakua. Pidä siis huolta, että esimerkiksi kotisivujesi tekstit sisältävät selkeästi sen, mitä yrityksesi tekee ja mitä palveluja se tarjoaa. Hakukoneoptimoinnin kannalta on myös hyvä, ettei kotisivujesi kaikki tieto sijaitse yhdellä sivulla, vaan että tietoa on jaettu aihepiirien mukaan eli yhdellä sivulla käsitellään yhtä pääaihetta esimerkiksi palveluita, yhteystietoja tai referenssejä. Älä koita änkeä kaikkea samaan paikkaan.

2. Panosta kotisivujen käytettävyyteen

Kotisivujen nopeus ja mobiilikäyttöisyys

Tätä arvostavat niin asiakkaat kuin hakukoneet. Helppokäyttöiset kotisivut ovat nopeat ja ne skaalautuvat ongelmitta eri laitteisiin, kuten esimerkiksi puhelimeen. Mikäli kotisivunne eivät toimi kunnolla puhelimessa, katoaa kävijä melko nopeasti sivuiltanne.

 Huom!

Myös Google arvioi kotisivujesi mobiilikäyttöisyyttä, joka vaikuttaa suoraan kotisivujesi hakukonenäkyvyyteen.

Kotisivujen selkeys

Kotisivujen tulee olla selkeät ja tarpeeksi yksinkertaiset, jotta niiden käyttökokemus pysyy helppona, eikä oikean tiedon löytäminen ole vaikeaa. Mitä kauemmin tietoa joudutaan etsimään, sitä todennäköisemmin menetät kaupat. 

3. Anna yrityksellesi kasvot

Kun kotisivuilla annetaan yritykselle kasvot, on yritys paljon helposti lähestyttävämpi. Anna yrityksen henkilöstön ja persoonasi näkyä kotisivuilla esimerkiksi kuvien kautta.

4. Panosta sisältöön

Pelkät ranskalaiset viivat eivät riitä. Kotisivuilla tulee olla selkeästi esillä, mitä yrityksesi tekee, mutta tämän lisäksi tärkeää on myös tuoda esiin se, miksi juuri teidän yrityksenne pitäisi valita. Sisällön lisäksi myös visuaalisella ilmeellä merkitystä. Vaikka kotisivuilla ei olekaan yleensä mitään tekemistä sen kanssa, minkälaista työnjälkeä yritys tekee, annetaan sillä kuitenkin ensikuva yrityksen ammattitaitoisuudesta. Tyylikkäillä ja selkeillä kotisivuilla luot uskottavuutta ja luottamusta. 

5. Tee yhteydenotosta helppoa

Pidä mielessä ettei kotisivukävijä tunne kotisivujasi yhtä hyvin kuin sinä, jonka vuoksi kaikki tärkeä tieto tulee olla helposti saatavilla. Pidä siis huolta siitä, ettei sivuiltasi tarvitse etsiä, miten yritykseesi saa yhteyden, vaan tee siitä helppoa. Vinkki: Yhteydenottolomake ja yhteystiedot tai linkki näihin on hyvä olla esillä useammalla eri sivulla.

Jaa kirjoitus

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Tilaa uutiskirjeemme!

Tilaamalla uutiskirjeen pysyt ajantasalla Evelian uusimmista toiminnoista sekä ajankohtaisista uutisista.

KIINNOSTUITKO?