Pienyrittäjä tai yksinyrittäjä voi helposti sortua ajattelemaan, ettei yrityksen toiminnan tarvitse olla niin tarkkaan suunniteltua tai organisoitua, koska ”toiminta on niin pientä”. Ajatus isojen yritysten hitaasti pyörivistä rattaista voi vain vahvistaa sitä ajatusta, ettei haluta kankeita toimintatapoja pienen yrityksen pyörittämiseen. Onkin täysin loogista, ettei pienempi toiminta vaadi niin suuria toimenpiteitä, resursointeja kuin investointejakaan.
On kuitenkin paljon asioita, mistä pienyrittäjän on hyvä ottaa mallia isommilta yrityksiltä. Tässä blogitekstissä käymme muutaman pointin läpi, mistä toimintatavoista yksin- ja pienyrittäjät voisivat ottaa mallia isommilta yrityksiltä.
1. Halvin vaihtoehto ei ole aina paras - muista se pienyrittäjä
Hintojen kilpailuttaminen on yleensä itsestään selvä asia pienyrittäjälle. Kun yrityksen täytyy koota toimiva palapeli kaikista yritykseen liittyvistä tuloista ja menoista, ei-pakollisista menoista nipistäminen on yleensä ensimmäisiä peliliikkeitä vähentää yrityksen kuluja.
Onko halvin kuitenkin loppupeleissä se oikeasti edullisin vaihtoehto yritykselle? Sokeasti hinnan tuijottelun lisäksi kannattaakin tarkastella myös esimerkiksi tuotteen tai palvelun laatua sekä sitä, mitkä yrityksesi todelliset tarpeet ovat, ja palveleeko hankittava asia todella juuri sinun yrityksesi tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla.
Kostautuuko edullinen kirjanpito kalliilla laskulla?
Otetaan esimerkiksi yrittäjille ja pienyrittäjille välttämätön palvelu, kirjanpito. Edullisilla hinnoilla palvelujaan tarjoava kirjanpitäjä voi olla parhaimmassa tapauksessa loistava ratkaisu. Tietyt asiat kannattaa kuitenkin varmistaa, ennen kuin pistää nimet paperiin.
Mitä jos halpa hinta kompensoituukin sillä, että kirjanpitäjä tekee kirjanpidon hyvin manuaalisesti? Tällöin myös veloitettavaa työaikaa voi kulua huomattavasti enemmän, kun työskentelytavat ovat vanhanaikaiset. Tämän myötä myös kirjanpitokustannukset voivat kasvaa hurjasti.
Kannattaakin siis varmistaa, että kirjanpitäjäsi hoitaa kirjanpidon mahdollisimman sähköisesti. Tämän lisäksi voi olla hyvin hyödyllistä, että kirjanpitäjäsi tuntee alasi ja sen myötä hänelle on tuttua alasi toimintatavat, eikä tuntiveloituksellinen kirjanpitokustannus sisällä turhaa ihmettelyä ja toimialasi normien opettelua.
Laskutatko tunnissa vai minuutissa?
Toiseksi esimerkiksi nousee toimiva laskutusohjelma. Jos yrittäjä käyttää poskettomasti aikaa laskun rustaamiseen, ostolaskujen käsittely tapahtuu papereita pyöritellen sekä skannaillaan ja tulostellaan laskuja edestakaisin, voisi olettaa, että pienyrittäjän kallisarvoista aikaa tuhraantuu huomattavasti enemmän toimistotöihin.
Helppokäyttöisellä ja sähköisellä ohjelmistolla voidaan saada parhaimmassa tapauksessa laskutus hoitumaan muutamassa minuutissa vain parilla klikkauksella, jolloin aikaa vapautuu olennaiseen – itse työn tekemiseen.
2. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Kenties kliseisesti sanottu, mutta mahdollisesti hyvinkin totta. Monen yrittäjän mieli on vahvasti kiinni omassa yrityksessään, sen tuottavuudessa sekä toiminnassa, joillakin jopa lakkaamatta vuorokauden ympäri. Kysymys kuuluukin, käytätkö pienyrittäjänä kaiken ajan niin tehokkaasti, mitä luulet käyttävän?
Isoilla yrityksillä resursointi on ihan elintärkeää, jotta homma saadaan pyörimään halutulla tavalla. Yksin- tai pienyrittäjänä ajan resursointi ei välttämättä ole kuitenkaan niin itsestäänselvyys. Vaikka alas istuminen ja oman ajankäytön suunnittelu voi tuntua turhauttavalta, sitä kannattaa kuitenkin harrastaa. Kun yrityksen menot merkataan etukäteen ylös, on myös helpompi tiedostaa oma ajankäyttö ja kontrolloida sitä. Kun tiedostaa, kuinka paljon aikaa ihan oikeasti tiettyihin työtehtäviin menee, on helpompi myös tarkastella sen kannattavuutta.
Oman työnhallinnan lisäksi on hyvä tarkastella yrityksen tavoitteita myös isommalla mittakaavalla. Oman yrityksen budjetointi ja strategia auttavat hahmottamaan esimerkiksi vuositasolla, mihin todella halutaan tähdätä. Kun tavoitteet on kirjattu kunnolla ylös, niihin on helppo palata myöhemmin ja tarkastella, onko tavoitteita saavutettu.
3. Rutiinilla työnteko tehokkaaksi
Kun yrittäjällä on hallinnassa resursointi, oma ajanhallinta helpottuu ja sen myötä rutinoituu. Kun asiat saadaan hoidettua rutiinilla, kallisarvoista aikaa saadaan jälleen vapautettua, jolloin työnteko tehostuu.
Kun kalenteriin on saatu ylös aika esimerkiksi laskutukselle ja muille toimistotöille, tulee se myös hoidettua rutiininomaisesti sopivin väliajoin. On hyvä ottaa tavaksi, että istahtaa alas ja hoitaa kerralla vaikkapa parin päivän laskutukset ja ostolaskujen käsittelyt. Silloin eivät hommat pääse kasaantumaan eikä aika kulu turhaan ihmettelyyn tai muisteluun, mitä vaikka silloin kuukausi sitten työmaalla tapahtui, mitä tarvikkeita sinne mahtoi mennä ja kuinka paljon aikaa kului työntekoon. Kun laskutus saadaan sutjakkaasti eteenpäin, myös kassankierto saadaan virtaamaan tasaisesti.
4. Ole ylpeästi pienyrittäjä ja ammattilainen
Omasta ammattitaidosta tulee olla ylpeä ja näyttää se myös asiakkaillesi. Älä aliarvioi tai -hinnoittele työtäsi, sillä et vakuuta koskaan asiakaskuntaasi. Laadun määritteitä on useita, mutta erittäin hyvä mittari on asiakastyytyväisyys. Kun yritys osaa huomioida asiakkaan tarpeet ja tarjota niihin sopivaa ratkaisua, myös asiakastyytyväisyysprosentti kasvaa. Lämmin kiitos voi olla paras palkka hyvästä työstä.
Evelian avulla hallitset aikaasi ja rutiinejasi yksinyrittäjänä
Vaikka Evelia voidaan mieltää isompien yrityksien ohjelmistoksi sen laajojen toimintojen vuoksi, sopii Evelia loistavasti myös yksin- ja pienyrittäjien käyttöön.
Evelian yksinkertaisen ja helppokäyttöisen käyttöliittymän avulla varmistat, että niin pienempien kuin isompienkin yritysten laskutusprosessit, työnhallinnan kuin resursoinnitkin onnistuu nopeasti ja helposti. Yleisimpiin kirjanpito-ohjelmistoihin löytyvät siirtoaineistot sekä sähköiset toiminnot tehostavat myös kirjanpitäjäsi työntekoa. Evelian avulla sinun on myös helppo seurata yrityksesi tuloja ja menoja sekä kontrolloida niitä eri tilastojen ja raporttien avulla.