Tämän päivän polttavimpia puheenaiheita on ympäri maata kurittava inflaatio. Tämän myötä ihmiset ovat joutuneet miettimään muun muassa omia kulutustottumuksiaan uudestaan. Samoin tämä vaikuttaa huomattavalla tavalla myös yrittäjien elämään, kun niin energian, raaka-aineiden kuin kuljetuskustannuksienkin hinnat ovat nousseet merkittävällä tavalla.
Ensimmäisenä yrittäjällä varmasti tuleekin mieleen, että kompensoidakseen yrityksen nousevia kuluja, on nostettava myös omien töiden hintoja, jotta työt pysyvät jatkossakin kannattavina. Voi olla, että tämä toimenpide onkin yrittäjällä jossain vaiheessa edessä; mutta ennen sitä on paljon muitakin asioita, jotka on hyvä ensisijaisesti tarkastaa kuntoon.
Tässä blogitekstissä käydään läpi, millaisia asioita on hyvä tarkastella omassa yritystoiminnassa näinä epävakaina aikoina, ja vinkkejä siihen, kuinka omien hintojen nostaminen tehdään mahdollisimman harkitusti ja hallitusti.
Tarkista hintasi
Ihan ensimmäisenä kannattaa tarkistaa, että omat tarvikehinnat ovat ajan tasalla laskutusohjelmistossasi. Mikäli käytössäsi on laskutusohjelma, joka sisältää toimittajien tuotteiden lista- ja ostohinnat, saattaa automaatioon luottaa helposti liikaakin.
🤔 Ovatko lista- ja ostohinnat ajan tasalla?
Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa, onko ovh-hinnat ajantasaiset – päivittyykö ne automatisoidusti palveluntarjoajan puolesta vai tuleeko sinun päivittää ne itse. Tärkeintä on, että käytössäsi on aina uusimmat hinnat, varsinkin hintojen noustessa.
Vaikka listahinnat päivitettäisiinkin ohjelmistotarjoajan puolesta, voi vastuullesi silti kuulua omien yrityskohtaisten ostohintojen päivittäminen eli aletaulukoiden päivittäminen. Pidä siis huolta, että listahintojen lisäksi myös omat ostohinnat, joihin hinnoittelu vahvasti perustuu, ovat ajantasaiset.
Kateseuranta on äärimmäisen tärkeää, mutta jos hinnat eivät pidä paikkaansa vanhentuneen tiedon vuoksi, saatetaan epähuomiossa myydä työ todellisuudessa huonolla katteella.
☝️ Laskuta asiakasta myös laskutukseen liittyvistä muista kuluista
Paperilaskujen lähettäminen ei ole enää ihan tätä päivää mm. sen hitauden ja kalleuden vuoksi. Jos asiakas kuitenkin toivoo paperista laskua, niin mitäpä jos lisäisit paperilaskuun laskutuslisän tai kompensoisit näistä koituvat kulut muulla tavoin? Omasta pussista ei tarvitse enää tänä päivänä tarjota paperista laskua asiakkaalle. Samoin pientarvikkeet, kuten ruuvit ja mutterit, voivat helposti jäädä kokonaan huomioimatta laskutuksessa. Pientarvikelisä on kelpo tapa laskuttaa pienet nippelit, eikä ne jää yrittäjän pussista maksettavaksi.
🧐 Pysy tarkkana myös tarjouksia tehdessä
Erityisesti tarjouslaskennassa on tärkeää laskea tarjous mahdollisimman tarkasti ajantasaisilla hinnoilla. Muista huomioida tarjouksessa esimerkiksi mahdolliset hävikit, pientarvikkeet, kilometrikorvaukset ja niin edelleen. Mitä tarkemmin osaat laskea asiakkaalle tarjouksen kaikkine kuluineen, sen todennäköisemmin pystyt varmistumaan siitä, että tarjoamasi työ on oikeasti yrityksellesi kannattava.
Tehosta toimintaasi
Toiminnan tehostaminen ei tarkoita sitä, että yrittäjän täytyisi juosta kieli vyön alla aamusta yöhön ilman taukoja. Toiminnan tehostamisella tarkoitetaan sitä, että ajankäyttö on ihan oikeasti fiksua. Älä käytä kallisarvoista aikaasi turhuuksiin. Sähköistämällä ja nykyaikaistamalla yrityksen sisäisiä toimintamalleja pystytään tehostamaan toimintaa, jolla on oikein tehtynä suora vaikutus kannattavuuteen.
Kannattaa pyrkiä siihen, että kaikki yrityksen tiedot ja rahavirta ovat yhden ohjelmiston sisäisesti. Näin pääset helpommin tarkastelemaan todellista tilannetta kulujen ja tulojen suhteen, sekä ennakoimaan tulevaa esimerkiksi kassavirtaennusteen avulla. Jos myit työsi liian pienellä katteella tai urakka ei ollutkaan kannattava, osaat reagoida tilanteeseen jatkossa paremmin ja riittävän ajoissa.
Hintojen korottaminen
Kuten jo alussa mainittiinkin, voi hintojen korottaminen silti olla paikallaan tässä maailmantilanteessa. Tässä vielä muutama asia, mitä kannattaa miettiä läpi, mikäli hintojen korotus on ajankohtainen asia:
1. Muista, että halvin ei ole aina paras! Alihinnoittelu tai liika vaatimattomuus tarjoamistasi palveluista voi kolahtaa omaan nilkkaan. Liian halpa hinta voi aiheuttaa myös ihmetystä asiakkaalle; onko tarjoamasi palvelu oikeasti luotettava, jos myyt palveluitasi paljon halvemmalla kuin kilpailevat yritykset
2. Älä jojoile hintojen kanssa! Pohdi hintojen korotuksen määrä tarkasti ja tee huolelliset laskelmat, mitä korotus käytännössä tarkoittaisi yrityksellesi esimerkiksi kuukausi- ja vuositasolla. Jos olet epävarma hintojen korotuksesta ja ”vähän kokeilet” vaikutuksia niin että hinnat pomppivat edestakaisin, antaa se epäluotettavan kuvan asiakkaalle. Jos yrittäjä itsekään ei oikein tiedä omien palveluidensa hintaa, miten asiakas voi vakuuttua siitä, että hintasi on perusteltavissa?
3. Muista maltti hinnan korotuksissa! Äkilliset, rajut hinnannousut voi jopa pahimmassa tapauksessa karkottaa asiakkaasi. Inflaatio koskee kaikkia tällä hetkellä, joten hintojen kilpailutus käy varmasti myös asiakkaiden mielessä, jos palvelut kallistuvat yhtäkkiä hurjasti.
4. Ole valmis perustelemaan hinnankorotus asiakkaalle: kasvavat kustannukset ja inflaatio ovat hyviä syitä korotuksille, mutta voit perustella hintojen nousua myös esimerkiksi palvelun laadun parantumisella, ammattitaidon kehittymisellä tai kysynnän kasvulla.
5. Kerro hinnankorotuksen hyödyt asiakkaalle: hinnan nousu ei tarvitse olla välttämättä ainoastaan negatiivinen asia. Esitä asia asiakkaalle esimerkiksi niin, että hinnan nousulla taataan, että pystytte toimimaan nopeammin, turvallisemmin, paremmilla materiaaleilla tai useammalla paikkakunnalla.
6. Hinnan korotuksen ajankohtaa kannattaa myös miettiä. Uusille asiakkaille ei tarvitse hintoja tai niiden nousua perustella, mutta vakioasiakkaita on hyvä tiedottaa hintojen noususta hyvissä ajoin, sekä antaa selkeä ajankohta, milloin tämä tulee tapahtumaan. Vuoden vaihde voi esimerkiksi olla hyvä ajankohta nostaa hintoja, samoin tietysti uuden tarjouspyynnön yhteydessä.
Hintojen korotus voi tuntua radikaalilta toimenpiteeltä, mutta kun tämäkin asia tehdään huolellisesti aina tarkasta suunnittelusta toteutukseen asti, voidaan pienelläkin korotuksella saada kuukausi- tai vuositasolla ihmeitä aikaan. Kaikista tärkeintä on kuitenkin se, että pysyt kartalla, miten yritykselläsi ihan oikeasti menee. Mikäli laskutusohjelmistosi ei kata riittävän tarkkoja raportteja, voit keskustella yrityksesi taloudellisesta tilanteesta myös kirjanpitäjäsi kanssa, sillä hänellä on varmasti tarkin tieto yrityksesi tämänhetkisestä taloudellisesta tilanteesta.