Karkeasti yleistettynä on lähes tulkoon jokaisen yrittäjän tavoitteena tehdä rahaa, jonka takia työpäivät usein saattavatkin venyä melko pitkiksi – olipa sitten arkipäivä tai viikonloppu. Mikäli tavoitteena on, että viivan alle jää enemmän, ei aamusta iltaan rehkiminen ole kuitenkaan aina itsessään riittävä tai se kustannustehokkain tapa. Tulipa myyntiä kuinka paljon tahansa, on kaiken A ja O silti tehtyjen töiden kannattavuudessa, sillä se on se joka määrittää, mitä viivan alle jää.
Tässä kolmiosaisessa blogisarjassa käsittelemme kolmea tärkeää palikkaa, jotka yhdessä rakentavat stabiilin pohjan kannattavuuden parantamiseen. Nämä kolme eri osaa ovat työn ja tarvikkeiden hinnoittelu, toiminnan tehostaminen ja seuranta. Tässä kirjoituksessa keskitymme toiminnan tehostamisen merkitykseen – mitä kannattaa ottaa huomioon ja minkälaisia työkaluja tähän voidaan hyödyntää, jotta maksimaalinen kate voidaan saavuttaa. Mikäli et ole vielä lukenut blogisarjan ensimmäistä osaa, löydät sen täältä.
Toiminnan tehostaminen työmaalla
Tehokas toiminta työmaalla koostuu tottakai tehokkaasta työnteosta ja tehokkaista työntekijöistä, mutta nyt keskitymme enemmän siihen, mikä merkitys käytössä olevalla toiminnanohjausohjelmistolla ja niihin liittyvillä toimitavoilla on yrityksen tehokkuuteen ja sitä kautta kannattavuuteen.
Lisätehokkuutta sopivilla työkaluilla
Mikäli yrityksen tavoitteena on saavuttaa maksimaalinen tehokkuus, ei pelkkä tehokas työnteko itsessään riitä, jos sitä tukevat työkalut eivät ole kunnossa. Nyt kohdistammekin katseen toiminnanohjausohjelmistoon, joka on keskeinen työkalu talotekniikka- ja rakennusalan yrityksille, sillä se sisältää monia ominaisuuksia, joilla voidaan joko helpottaa tai vaikeuttaa kentällä työskentelyä. Pidä siis huolta, että käytössä oleva ohjelmisto on nykyaikainen ja antaa parhaat mahdolliset eväät toiminnan tehostamiseen. Muista myös, että oikea ohjelmisto ei tee asioista vaikeampaa, vaan tukee, tehostaa ja helpottaa tekemistä myös kentällä.
Eroon tuplakirjauksista, hukkatunneista ja -tavaroista
Hukkatunnit ja -tavarat esiintyvät useimmiten tilanteissa, joissa tavaroiden ja työtuntien kirjaaminen ei ole täysin kunnossa. Tähän voi vaikuttaa niin toimimattomat toimitavat sekä tottakai kirjaamiseen käytettävät työkalut. Onko sinun yrityksessä ilmentynyt tilanne, jossa paperille kirjatut tavarat ja tunnit ovat kadonneet ja sitä kautta jääneet laskuttamatta? Jos mietit päässäsi, että kyllä, kannattaa sinun käydä läpi yrityksesi kirjaamisprosessi ja etsiä syy siihen, miksi näin on käynyt.
Ohjelmistovalinnalla voidaan vaikuttaa paljon tavaroiden kirjauksen helppouteen ja tehokkuuteen. Mikäli yrityksen käytössä on nykyaikainen ohjelmisto joka kulkee mukana, mahdollistaa se tuntien ja tarvikkeiden kirjauksen jo kentällä. Näin päästään eroon turhista tuplakirjauksista, kun asiat voidaan kirjata suoraan lopulliseen päämäärään – ei ensin paperille, tai puhelimen muistioon. Näin myös vältytään varmemmin hukkatunneilta ja -tavaroilta, kun laput eivät katoa.
Tehokkaat toimitavat toimistolla
Toimiston työtä voidaan helpottaa toimivalla ja nykyaikaisella toiminnanohjausohjelmistolla monin eri tavoin, mutta tähän tarvitaan myös oikeanlainen mentaliteetti. On erittäin tärkeää, että yrityksen sisällä, myös toimistolla, ei kangistuta vanhoihin kaavoihin, vaan ollaan valmiita kehittymään ja sen tuomiin toimitapamuutoksiin. Kun yritys aktiivisesti pyrkii kehittämään toimintojaan, saavutetaan varmemmin fiksumpi ja tehokkaampi toiminta.
Eroon turhista työvaiheista
Kaiken A ja O on käytettävissä työkaluissa ja sisäisissä toiminnoissa. Kun käytössä on nykyaikainen ohjelmisto, joka mahdollistaa tavaroiden ja tuntien kirjaamisen suoraan ohjelmistoon, ei tämä pelkästään vaikuta hukkatunteihin ja -tavaroihin, vaan vähentää myös toimistohenkilön työmäärää, sillä tuplakirjauksia ei tarvita.
Eroon paperista ja manuaalisesta tekemisestä
Toimistotyötä tehostaa myös paljolti asioiden sähköistäminen. Näin päästään eroon turhasta paperista ja asiat hoidetaan ohjelmiston automatisointia hyödyntäen. Automatisaation avulla päästään eroon monista manuaalisista työvaiheista ja tekemisestä tulee mukavampaa ja aikaa säästyy. Kun toimistohenkilön aikaa vapautuu, voidaan se hyödyntää kannattavampaan tekemiseen. Myös kassankierto nopeutuu, kun laskun lähetystä edeltävien työvaiheiden määrää saadaan karsittua. Näin tulee tekemisestä automaattisesti tehokkaampaa ja työtunneista kannattavampia.
Kertauksena
✔️ Pidä huoli, että käytössänne on nykyaikaiset työkalut, jotka edesauttavat toiminnan tehostamista ja ovat tarpeeksi helppokäyttöisiä myös kentällä, jolloin tuntien ja tavaroiden kirjaamisen kynnys puhelimella tai tabletilla on alhainen
✔️ Pidä huoli, että yrityksessäsi asiat tehdään tehokkaalla ja nykyaikaisella tavalla eikä jumituta vanhoihin kaavoihin.
Evelia on fiksun yrittäjän valinta
Evelia on nykyaikaista tekniikkaa hyödyntävä toiminnanohjausohjelmisto, jolla monet manuaaliset työvaiheet saadaan poistettua. Ohjelmiston selainpohjaisuus mahdollistaa helpon käytön kentällä, jolloin reaaliaikainen tiedon vaihto ja asioiden kirjaaminen suoraan laskuriveiksi onnistuu ongelmitta. Eveliaa kehitetään periaatteella, jossa tärkeimpänä on tehostaa ja helpottaa asiakkaidemme toimintaa tehden siitä kannattavampaa.