Urakoitsija saattaa törmätä omassa arjessaan moniin urakoiden hallintaan ja toiminnanohjaukseen liittyviin haasteisiin, jotka saattavat luoda kompastuskiviä matkan varrelle hidastaen tai jopa estäen urakan toimitusta. Mikäli urakoitsijalta puuttuu tarjousta tehdessä esimerkiksi ajantasainen tuotehinnasto sekä tarjouslaskentaan sopiva työkalu, saattaa urakan kannattavuus mennä vähintäänkin päin metsää jo tarjousvaiheessa.
Entä jos projektiseuranta on puutteellinen tai laahaa perässä todellisuudesta, ja työaikakirjauksetkin päivittyvät viikon tai jopa kuukauden viiveellä? Urakan jälkilaskennassa tällaisessa tilanteessa urakoitsijalle saattaa nousta yksi jos toinenkin hikikarpalo otsaan, kun puutteellisen urakkaseurannan vuoksi lopullinen tulos ei pidä lainkaan paikkansa, eikä asia ole enää korjattavissa.
Mitäpä jos toimivalla toiminnanohjausjärjestelmällä urakoiden seurannasta saisikin sujuvan aina tarjouslaskennasta urakan eri vaiheiden seurantaan asti? Lisäksi urakan dokumentointi olisi ajan tasalla, jälkilaskentakin sujuisi kuin voideltu ja kaiken kukkuraksi jäisi käteen jopa vapaa-aikaakin ohjelmiston eri automaatioiden ansiosta.
Nyt kerromme, miksi Evelia on paras työkalu LVIS-alan urakoitsijoille ja miten urakoitsija hyötyy sujuvasta toiminnanohjausjärjestelmästä.
1. Tarjouslaskenta, STUL-pakettirekisterit sekä LVI-tuntirekisteri
Tarkka ja todenmukainen tarjouslaskenta on kannattavan urakoinnin ja liiketoiminnan tärkeimpiä työvaiheita. Vaikkakin esimerkiksi Excel on loistava työkalu hyvin moneen tarkoitukseen, se ei välttämättä ole nopein, tehokkain eikä paras työkalu urakoitsijalle tarkkaan urakkatarjouslaskentaan. Jotta urakka olisi kannattava ja kaikkia osapuolia tyydyttävä, on erittäin tärkeää varmistaa tarjouslaskennan oikeellisuus.
Eveliasta löydät alakohtaisesti LVI- ja sähköalalle toteutetun tarjouslaskennan työkalun, jossa sähköpuolen tarjouslaskentaan on kytkettävissä sähkö- ja teleurakoitsijaliiton pakettirekisteri, ja LVI-puolelta puolestaan löytyy ajantasaiset normitunnit. Näiden lisäksi Eveliassa on mahdollista hyödyntää pakettieditoria, jonka avulla voit tehdä omia paketteja tuoterekisterin tuotteista. Tarvittaessa voit myös tuoda aineistoja muista suunnitteluohjelmista, kuten esimerkiksi JCAD:sta suoraan Eveliaan vain muutamalla klikkauksella! Näppärää, eikö? Tällä ja monilla muilla alakohtaisilla ominaisuuksilla pyrimme varmistamaan, että sinulla on kannattavaa urakointia sekä tyytyväiset asiakkaat.
2. Projektikohtainen kustannusseuranta ja toimittajakohtaiset hinnastot
Kuten varmasti tiedätkin, urakoinnissa on hyvin oleellista ostolaskujen kohdistaminen suoraan projektille, jotta ne näkyvät selkeästi projektin kustannuksissa ja heijastuvat laskettuun budjettiin. Evelian projektinhallinta onkin urakoitsijalle yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, sillä se mahdollistaa muun muassa tarkan projektiseurannan ja varmistaa, että suunniteltu urakka pysyy halutussa budjetissa. Tämän lisäksi voit Eveliassa toteuttaa urakan laskutuksen sinulle sopivalla tavalla, kuten esimerkiksi sovitun maksuerätaulukon mukaisesti. Säännöllinen ja tehokas laskutus takaa sinulle toimivan taloushallinnon ja varmistaa laskutuksen sujuvuuden.
Tukkureiden nettisivuilta ajantasaisesten hinnastojen etsiminen on melko aikaavievää ja tuottaa urakoitsijalle aivan turhaan ylimääräistä työtä. Miltä kuulostaisi, jos päivitetyt, toimittajakohtaiset ja ajantasaiset tukkureiden hinnastot sekä tuotetiedot löytyisivätkin suoraan toiminnanohjausjärjestelmästäsi? Alakohtainen ohjelmisto osaa poimia automaattisesti oikeat ostohinnat tarjoukselle, ja yrittäjänä pääset helposti määrittelemään halutut katteet ja muut kulut tarjottavaan myyntihintaan.
3. Reaaliaikainen projektiseuranta
Seuranta on yhtä tärkeää niin pienille kuin suurille projekteille, sillä sen avulla urakoitsija saa käyttöönsä tärkeää tietoa, jonka pohjalta oikeita päätöksiä on helpompi tehdä.
Evelia antaa reaaliaikaisen kuvan projektiesi kustannuksista, työtunneista ja laskutuksesta, mikä helpottaa ajan ja urakoiden hallintaa. Evelian projektiseuranta mahdollistaa myös faktaan perustuvan päätöksenteon ja helpottaa siten reagointia. Kustannusten seuranta on toteutettu hyvin tarkasti mahdollistaen seurannan, esimerkiksi tuoteryhmäkohtaisesti tai litteratasolla. Seuranta soveltuu kaikenkokosille urakoille, se on automatisoitu, ja selainpohjaisuuden avulla kaikki tärkeät tietosi ovat mukanasi aina siellä missä sinäkin!
4. Toimialakohtaiset ja sähköiset lomakkeet sekä reaaliaikainen dokumentointi
Lomakkeet kuuluvat monen urakoitsijan arkipäivään, mutta papereiden tulostus, taltiointi ja skannaus eivät enää ole nykyaikaa. Arjen helpottamiseksi ja ajan säästämiseksi Eveliasta löydät sähköiset lomakkeet näppärästi ja helposti – vain muutamalla klikkauksella.
Alakohtaisten lomakkeiden täyttäminen ja allekirjoittaminen onnistuu jo työmaalta käsin kätevästi puhelimella taikka tabletilla, jolloin ne tallentuvat automaattisesti työlle sähköisessä muodossa. Evelian avulla lomakkeet saadaan hoidettua kuntoon heti paikan päällä, eikä paperityötä tarvitse tehdä enää työpäivän päätteeksi tai vapaa-ajalla. Tämän lisäksi reaaliaikainen dokumentointi luo läpinäkyvyyttä toimintaasi ja kasvattaa asiakkaiden silmissä työsi luotettavuutta.
Kun asiat pysyvät helposti hallinnassa, vältytään monilta turhilta virheiltä ja ajankäyttö tehostuu jälleen. Asiakirjoihin ja tiedostoihin on helppo palata vuosienkin päästä, mikäli dokumentointi on toteutettu sähköisesti ja asianmukaisesti oikein.