Uutta yritystä perustettaessa yksi oleellisimmista kysymyksistä ja tärkeimmistä kulmakivistä on, mistä rakennetaan oma asiakaskunta. Jos aloittaa yritystoiminnan ihan tyhjästä, ei kannata liikaa luottaa siihen että ”kyllä niitä asiakkaita sitten jostain tupsahtaa”. Asiakkaiden hankintaan kannattaa oikeasti panostaa niin ajatuksen tasolla, ajallisesti kuin rahallisestikin ja miettiä selkeä strategia sen toteuttamiselle. Tässä kirjoituksessa käymme läpi, millaisia asioita on hyvä huomioida uusasiakashankinnassa ja millaisia erilaisia väyliä asiakkaiden hankkimiselle voi löytyä.
Miksi juuri minun yritykseni?
Ennen kuin lähtee suin päin haalimaan uusia asiakkaita, kannattaa selvittää itselleen, mikä on juuri sinun yrityksesi valttikortti myynnin suhteen. Miksi juuri tämän yrityksen palveluita tulisi ostaa? Miten yritykseni eroaa kilpailevista yrityksistä; mikä omasta yrityksestäni tekee paremman ja kannattavamman hankinnan asiakkaalle?
Oman brändin luomiseen kannattaa käyttää aikaa, sillä hyvän ja luotettavan ensivaikutelman luominen voi olla ratkaiseva tekijä asiakashankinnassa. Oman yrityksen brändäyksessä on vain mielikuvitus rajana. Sen lisäksi on hyvä miettiä, mikä sinun kohderyhmäsi tulee olemaan, ja pitää se kirkkaana mielessä, kun alat suunnittelemaan omaa väylääsi asiakashankintaa varten.
Kotisivujen merkitys ja kuinka näkyä Googlessa
Kuten kaikki varmasti tietävät, asiat pyörivät koko ajan enemmän ja enemmän internetin ympärillä ja sen välityksellä. Vaikka teknologia itsessään nostaisi niskakarvat pystyyn, kannattaa siihen panostaa vaikka ulkopuolisen avun voimin. Siistit, selkeät kotisivut herättävät luottamusta ja toimivat sähköisenä käyntikorttina potentiaalisille asiakkaille. Kotisivujen ei tarvitse olla mitenkään monimutkaiset, vaan tärkeintä on, että sieltä löytyy nopeasti tarvittavat asiat, kuten yrityksen tarjoamat palvelut, sekä tärkeimpänä yhteystiedot, jolloin alan ammattilaiseen on helppo ottaa yhteyttä.
Kotisivuillekin tosin päädytään harvemmin sattuman kautta. Hakukone Google on varmasti kaikille tuttu alusta, mutta ”googlailun” tulokset eivät kuitenkaan tule sattumanvaraisesti. Googlen hakutuloksen ensimmäisen sivun paikat ovat yleensä ratkaisevan tärkeät, josta käydään kilpailua myös talotekniikka-alan yritysten kesken. Toki yrityksesi varmasti löytyy Googlen hausta yrityksesi nimellä, mikäli kotisivusi ovat oikein optimoitu. Mikäli haluat myös potentiaalisten uusien asiakkaiden, jotka eivät tiedä vielä olemassaoloasi, löytävän sinut, kannattaa hakukoneoptimointiin ja ehkä jopa hakukonemarkkinointiin panostaa.
Hakukoneoptimoinnin avulla voidaan määritellä, millä hakusanoilla yrityksesi Googlesta löytyy, esimerkiksi voit määritellä avainsanoiksi “sähköasentaja” tai “putkimies”, jolloin pyritään siihen, että yrityksesi kotisivut näkyisivät hakutuloksissa näillä sanoilla googlettaessa. Kannattaa kuitenkin huomioida, että hakukoneoptimointi ei pelkästään ole näiden avainsanojen asettamista, vaan tähän vaikuttaa myös itse kotisivujen sisältö ja monet muut asiat.
Maksullinen hakukonemarkkinointi taas voi olla erittäin hyödyllinen lisä, sillä vaikka kotisivut olisivat kuinka hyvin hakukoneoptimoidut, parhaimmat mainokset nousevat kuitenkin näkyvimmille paikoille. Toisin sanoen, hakukonemarkkinoilla voit saada yrityksesi hakutuloksien kärkeen, jolloin pääset mukaan kilpailuun.
Jos tämä kuulostaa heprealta, ei ole ollenkaan huono vaihtoehto kääntyä asiantuntijan puoleen, joka voi rakentaa esimerkiksi kotisivujen lisäksi sinun yrityksesi näkyvyyttä tukevat hakukoneoptimoinnit sekä -markkinoinnit, sillä näiden rakentamiseen vaaditaan kokonaisuuden ymmärrystä, ettei heitä rahojaan kankkulan kaivoon.
Sosiaalisen median voima
Myös sosiaalinen media on vallannut ihmisten elämän ja sen myötä kasvanut myös yrityksille erittäin tärkeäksi alustaksi. Facebookin ja Instagramin lisäksi erityisesti nuoremman väestön keskuudessa suosittu videokanava TikTok on kokoajan enemmän yrityksienkin väylä markkinoida omaa yritystään. Sosiaalisessa mediassa voidaan hyödyntää maksullista mainontaa, mutta näkyvyyttä voidaan saada myös oikeanlaisella somesisällöllä ilmaiseksi. Kanavia on useita näiden esimerkkien lisäksi, joten kannattaa tutustua eri alustoihin ja pohtia, mitkä voisivat olla parhaat kanavat juuri sinun yrityksesi markkinoimiseen.
On kuitenkin hyvä huomioida, että erityisesti nuoremmat voivat etsiä Googlen sijasta yrityksen tietoja nimenomaan somealustoilta, eli jos yritystä ei löydy esimerkiksi Instagramista tai Facebookista, voi yritys tippua kilpailusta helposti kokonaan pois. Nykyään monilla on perusolettamus, että yrityksen tiedot löytyvät sekä kotisivujen että somen muodossa, ja ellei näin ole, voi yritys antaa itsestään epäluotettavan kuvan.
Ole näkyvillä oikeassa elämässä
Onneksi kaiken ei kuitenkaan tarvitse pyöriä pelkästään teknologian ympärillä. Verkostoituminen on avainsana myös uusien asiakkaiden hankinnassa. Muista siis mainostaa itseäsi muuallakin kuin internetin syövereissä! Esimerkiksi mieleen jäävä logo auton kyljessä tai jossain muualla ympäristössä voi palata potentiaalisen asiakkaan mieleen siinä vaiheessa, kun herää tarve alan ammattilaiselle.
Jos olet ennen oman yrityksen perustamista työskennellyt jo samalla alalla, voi sinulla löytyäkin jo joitakin kontakteja. Ole rohkea ja avaa suusi, kerro omasta yrityksestäsi, sen toiminnasta ja suosittele tuttujasi välittämään viestiä eteenpäin. Vanha kunnon puskaradio toimii edelleen loistavasti tällä internetin valtakaudellakin, ja sen avulla voi saada yllättävissäkin tilanteissa solmittua uusia asiakassuhteita.
Pelkästään se, että yrityksesi herättää potentiaalisissa asiakkaissa kiinnostusta, ei kuitenkaan riitä. Kun mahdollinen asiakas soittaa, laittaa viestiä tai sähköpostia, kannattaa yhteydenottopyyntöihin reagoida nopeasti. Mahdollinen kauppa voi mennä nopeasti sivu suun, jos asiakas joutuu odottelemaan yhteydenottoasi pitkään.
Hyödynnä olemassa olevia asiakkaitasi
Jos olet jo onnistunut muodostamaan itsellesi asiakaskuntaa, kannattaa hyödyntää sitä myös uusasiakashankinnassa. Mikään ei ole niin hyvä markkinointipuhe, kuin suoraan asiakkaan suusta tullut palaute. Pyydä siis asiakkailta esimerkiksi suosituslause tai palaute työsi jäljestä, jonka voit lisätä kotisivuille tai somekanaviisi, ota tekemistäsi töistä kuvia ja kehota asiakasta suosittelemaan palveluitasi eteenpäin.
Muista, että asiakkaat puhuvat eteenpäin niin hyvässä kuin pahassakin. Pidä kiinni maksavista asiakkaista tarjoamalla heille aina parasta mahdollista palvelua. Tyytyväiset asiakkaat poikivat takuuvarmasti lisää uusia asiakkaita, sillä kukapa ei haluaisi loistavaa palvelua ja työnjäljestä priimaa?