Uuden ohjelmiston mukana tuli mielenrauha
Vauhtivirta on vuonna 2006 perustettu turkulainen sähköalan ammattilainen, joka palvelee niin yritys- kuin yksityisasiakkaitaan koko Varsinais-Suomen alueelle. Yrityksen työt ovat usein projektiluontoisia, joka on tuonut yritykselle monenmoisia töitä ja tämän kautta rikastuttanut niin yrittäjän kuin työntekijöiden osaamista eri osa-alueilla.
‘’Meillä vaihtelee kohteet ja työt melko paljon aina projektista riippuen. Yhtenä vuonna pääpaino oli linjasaneerauksissa, toisena keskityimme uusiin omakotitaloihin, kun taas viime vuonna olimme mukana tekemässä K-Citymarketin kylmäkoneiden sähköistyksiä. Viime aikoina olemme taas tehneet paljon mökkejä ja niiden sähköistyksiä.
‘’Meillä vaihtelee kohteet ja työt melko paljon aina projektista riippuen. Yhtenä vuonna pääpaino oli linjasaneerauksissa, toisena keskityimme uusiin omakotitaloihin, kun taas viime vuonna olimme mukana tekemässä K-Citymarketin kylmäkoneiden sähköistyksiä. Viime aikoina olemme taas tehneet paljon mökkejä ja niiden sähköistyksiä.
Sanotaanko näin, että meillä ei ole yhtä pääjuttua, johon keskitymme, kuten monilla muilla yrityksillä on, vaan teemme töitä melko laidasta laitaan. Vaihtelevuus ja uusien asioiden oppiminen onkin mielestäni juuri yksi niistä parhaimmista asioista tässä hommassa.’’
– Miika Kallonen
Töiden projektiluontoisuus ja muuttuvaisuus näkyy toki myös yrityksen työntekijöiden määrässä, joka vaihtelee aina projektista riippuen. Laaja ja luotettava verkosto on kuitenkin aina taannut sen, että hyviä tekijöitä on löytynyt, jonka vuoksi yritys pystyy hoitamaan ammattitaitoisesti myös isompia kohteita ja töitä.
Alun vaihtokauhu muuttui nopeasti helpotuksen tunteeseen
Ennen Eveliaa Vauhtivirran käytössä oli talotekniikka-alalle suunniteltu ohjelmisto, joka oli ollut yrityksen käytössä melkeinpä alusta saakka. Vanhassa ohjelmistossa esiintyi kuitenkin useita eri ongelmia, joiden vuoksi uuden ohjelmiston hankinta oli pyörinyt yrittäjän mielessä jo jonkin aikaa. Kynnys ohjelmistovaihtoon oli kuitenkin melkoisen suuri, jonka vuoksi vaihtoon ei oltu aiemmin ryhdytty.
‘’En etsinyt uutta ohjelmistoa kovinkaan aktiivisesti. Evelialta oltiin minuun päin yhteydessä ja kaipa tilanne oli siinä kohtaa jo niin kypsä tälle vaihtoajatukselle, että siihen lähdettiin. Olihan sitä jo monet kerrat ehditty ääneen lausua, miten silloinen vanha ohjelmisto täytyisi vaihtaa johonkin uuteen. Oli sitä myös muutamiin uusiin ohjelmistoihin tutustuttukin, muttemme olleet kuitenkaan löytäneet vielä sitä sopivaa vaihtoehtoa, emmekä halunneet lähteä leikkimään minkään yleisohjelmiston kanssa, jolla ei ole mitään tekemistä esimerkiksi sähkönumeroiden ja –tuotteiden kanssa. Koen että yleisohjelmisto tekisi koko prosessin pyörittämisestä liian haastavaa. Eveliasta taas löytyi kaikki alalle keskeiset ominaisuudet, jotka oltiin myös toteutettu paljon aiempaa ohjelmistoamme modernimmin.’’
– Miika Kallonen
Vauhtivirralla päädyttiin vaihtamaan Eveliaan vuoden 2020 loppupuolella ja melko nopeasti huomattiinkin, ettei se vaihto olekaan niin paha ja iso juttu, kuin oltiin aiemmin pelätty sen olevan.
‘’Koska käytössämme oli pitkään ollut yksi ohjelmisto, joka oli joka tavalla tuttu, tuntui muutos aluksi ajatuksena suoraan sanottuna melko järkyttävältä. Muutokset ja uusien asioiden opettelu, joita ohjelmiston vaihto tuo, sai minut luomaan omassa päässä koko vaihdosta sellaisen vuoren kokoisen esteen. Ennakkoluuloisena ajattelin, että vaihdossa ilmenee jos jonkin moista ongelmaa ja oletin ettei tietyt, minulle tärkeät, asiat ole mahdollista toteuttaa tai niitä tarvitsee odottaa kauan. Loppujen lopuksi koko vaihto menikin todella kivuttomasti.’’
– Miika Kallonen
‘’Loppujen lopuksi koko vaihto menikin todella kivuttomasti.’’ – Miika Kallonen
Uusi ohjelmisto saatiin nopeasti yrityksen käyttöön ja arki alkoikin rullaamaan aiempaa helpommin melko nopeasti. Näin muuttui myös yrittäjän vaihtokauhu helpotukseksi.
‘’Tottakai alkuun oli pienen hetken ymmällään, kun ei vielä tiennyt miten mikäkin ominaisuus Eveliassa toimii. Nopeasti sitä kuitenkin huomasi, että tällainen ei mikään tekniikan ihmelapsikin pääsi nopeasti kärryille siitä, miten kaikki toimii tällä uudella ohjelmistolla. Olihan siinä alussa apuna pieni käyttöönottokoulutus, jossa käytiin yhdessä Evelian tuen kanssa ne perusominaisuudet ja niiden toiminnallisuudet. Evelian kanssa ei onneksi tarvitse kuitenkaan mitään viikon mittaisia koulutuksia, että ohjelmistoa oppii käyttämään. Nykyäänhän kaikki sujuukin todella jouhevasti ja ripeästi.’’
– Miika Kallonen
Uuden ohjelmiston myötä saatiin nykyaikaisuutta tekemiseen
Vauhtivirralla lähdettiin vaihtamaan ohjelmistoa puhtaasti aiemman ohjelmiston vanhanaikaisuuden vuoksi, joka aiheutti erinäisiä ongelmia, eikä näin ollen tukenut yrityksen toiminnan nykyaikaistamista ja jouhevaa käyttöä.
‘’Yksi merkittävä asia Eveliassa on sen selainpohjaisuus, jonka ansiosta ohjelmiston käyttöä ei enää rajoita mikään. Olinpa sitten vaikka reissuhommissa toisella puolella Suomea tai halusipa asiakas vaikkapa laskun nopeasti itselleen jostakin pikkukeikasta, pystyy Evelialla hoitamaan nämä omgelmitta. Samoin esimerkiksi kuitit ja dokumentointi onnistuu aina siinä ja heti, kun Evelia kulkee kaikkialle mukana. Nykyään kaiken saa hoidettua myös liikkeellä ollessa.’'
– Miika Kallonen
Evelian käyttöliittymä on nykyaikainen, joka näkyy mm. käytön helppoudessa.
‘’Eveliassa nykyaikaisuus näkyy myös sen helppokäyttöisyydessä ja selkeydessä. Nopeasti pääsee niihin asioihin, mitä alat tekemään ja hakukentät oikeasti toimii. Se on myös tosi kiva, kun monet ominaisuudet ovat oikeasti niin suoraviivaisia, varsinkin verraten vanhaan. Esimerkiksi toimittajien aletiedostojen tuonti Eveliaan on ihan älyttömän helppoa ja nopeaa – sen kuin vain tiputtaa tiedoston Eveliaan ja ohjelmisto hoitaa loput puolestasi.’’
– Miika Kallonen
Myös sähköisyyttä on saatu edistettyä Evelian ansiosta.
‘’Eveliasta löytyy nämä helpot liitteiden lisäämiset laskulle ja töille, niin se toki helpottaa sitä, että yhä enemmän asioita saadaan hoidettua sähköisesti. Enää ei tarvitse skannailla papereita tai postittaa asiakirjoja kirjanpitäjälle.’’
– Miika Kallonen
Yrittäjän mukaan Eveliassa hyvää on myös se, ettei kehityksen tarvitse pelätä loppuvan, jonka ansiosta ohjelmiston nykyaikaisuuteen nyt ja tulevaisuudessa voi luottaa.
‘’Eveliaan tulee kivaan tahtiin uusia päivityksiä, joka kertoo myöskin minulle siitä, että Evelialla oikeasti panostetaan ohjelmistoon. Minun ei tarvitse pelätä, että kehitys loppuisi, jonka vuoksi myöskin Evelialla on kiva olla mukana asiakkaana.’’
– Miika Kallonen
Evelian mukana tuli mielenrauhan
Vanha ohjelmisto aiheutti yrittäjälle harmaita hiuksia mm. ohjelmiston kaatuilun ja tästä johtuvien käyttökatkoksien vuoksi.
‘’Aiempi ohjelmisto sai tietokoneen kaatuilemaan, josta johtuen ei ollut yksi tai kaksi kertaa, kun tietoja katosi. Se oli välillä ihan mahdotonta leikkimistä, kun ne yhteydet kaatuili. Vaihdoimme ohjelmiston näistä johtuen serveripohjaiseen vaihtoehtoon, mutta eipä sekään toiminut luotettavasti. Vaikka aiempi ohjelmisto olikin ominaisuuksiltaan laaja, vesitti sen toimimattomuus monet hyödyt, kun käytöstä tuli raskasta.’’
– Miika Kallonen
Evelian myötä yrittäjä on löytänyt mielenrauhan, kun ohjelmiston toimivuuteen voi luottaa.
‘’Ohjelmiston vaihtoa ja Eveliaa miettiessä, on ensimmäisenä ajatuksena mielenrauha. Tämä puoli toimii ja siihen voi luottaa. Enää ei tarvitse henkisesti varautua mahdollisiin ihmeellisyyksiin ja ohjelmiston toimimattomuuteen. Näin ollen aiemman laisiin ongelmiin ei Evelialla onneksi tarvitse haaskata ylimääräisiä voimavaroja ja energioita.’'
– Miika Kallonen
‘’Eveliaa miettiessä ensimmäisenä tulee mieleen mielenrauha.’’ – Mikka Kallonen
Evelian toimiva asiakaspalvelu pääsi yllättämään yrittäjän positiivisesti
Valitettavan usein toimiva asiakaspalvelu ei ole mikään itsestäänselvyys, vaikka se onkin hyvin keskeinen osa toimivaa ohjelmistokäyttöä. Tätä on saanut todistaa myös Vauhtivirran yrittäjä.
‘’Kyllä sitä myös aiemmassa ohjelmistossa sai asiantuntevaa apua aina jossain vaiheessa. Olihan heillä auttava puhelin, johon soitettiin ja sieltä soitettiin aina jossain vaiheessa takaisin. Usein kuitenkin siinä kohtaa, kun sen vastauksen sai, oli jo kerennyt unohtamaan koko homman. Harvemmin heti sai ketään kiinni.
Olen ollut positiivisesti yllättynyt Evelian tukipalveluiden tasoon. On sitä tullut itsekseen todettua, että ‘’Okei asiakaspalveluhan voi hoitua myös näin nopeasti.’’ Evelialla oikeasti vastataan silloin, kun sitä vastausta ja apua tarvitsee.’'
– Miika Kallonen
‘’Evelialla oikeasti vastataan silloin, kun sitä vastausta ja apua tarvitsee.’’ – Miika Kallonen
Evelia toimiva kokonaisuus
Miikan mukaan Eveliassa parasta on se, että yhdestä paikasta on löytynyt toimiva kokonaisuus, eikä kompromisseja ole enää tarvinnut tehdä.
‘’Kyllä se kokonaisuus on se, mikä ratkaisee. Kokemus Eveliasta kaikkineensa on miellyttävä ja nimenomaan se tunne siitä, että nyt on käytössä ohjelmisto, jossa on ihmisiä, jotka myös auttavat ja ovat siellä sinua varten. Evelia on monelta eri kantilta toimiva ja hyvin hoidettu kokonaisuus, jossa huomioidaan asiakas ja asiakkaan tarpeet.’’
– Miika Kallonen