Toimintojen sähköistämisellä suoraviivaisuutta tekemiseen
Oulun Sähköspotti Oy on vuonna 2012 perustettu sähköalan yritys, jonka toiminta sijoittuu Oulun alueelle. Tähän refrenssijuttuun haastattelimme yrityksen omistajaa, Henrik Kortesalmea, jonka lisäksi yrityksessä työskentelee yksi työntekijä asentajan hommissa.
Oulun Sähköspotti tekee laidasta laitaan niin isoja kuin pieniä sähkötöitä, yksityis- ja yritysasiakkaille, keittiö- ja pesuhuoneremonteista suuriin teollisuushalleihin. Alan työkokemusta Henrikiltä, yrityksen omistajalta, löytyy jo yli 20 vuoden ajalta niin toiminimellä, osakkaana kuin palkoillisena toimimisesta ja näin ollen pystyykin yritys palvelemaan asiakkaitaan tasaisen laadukkailla ja ammattitaitoisilla palveluilla.
‘’Työntekijöitä yrityksessä on tällä hetkellä yksi minun lisäksi, joten itse olen työmaalla lähes tulkoon koko ajan. Näin ollen paperihommat jäävät yleensä iltoihin sekä viikonloppuihin. Sehän Eveliassa hyvää onkin ollut, kun tuki toimii myös tällöin. Aina kun on tullut ongelmia tai kysyttävää, on vastauksen ja ratkaisun saanut välittömästi.’’
Alakohtainen ohjelmisto oikea valinta
Laskutusohjelmistoista, niin alakohtaisista kuin yleisohjelmistoista, löytyy Henrikiltä vuosien kokemus. Henrik on kokenut alakohtaisen ohjelmiston järkeväksi vaihtoehdoksi, sillä se tukee yrityksen toimintaa ja sisältää ominaisuuksia, joita yleisohjelmistoista ei yleensä samalla tavalla löydy. Isona plussana Henrik kokee automaattisesti päivittyvät toimittajien hinnastot, joita aiemmin yleisohjelmistoon on jouduttu itse manuaalisesti viemään ja päivittämään, joka luonnollisesti vei turhaan yrittäjän aikaa.
Hyvät tukipalvelut helpottavat käyttöönotossa
Vaihto Eveliaan tapahtui vuoden 2019 alkupuolella. Ohjelmiston vaihto hoidettiin yhdessä yrittäjän kanssa etäyhteyden välityksellä. Eveliaan tuotiin yrityksen asiakasrekisteri vanhasta ohjelmistosta, sekä yrityskohtaiset alelistat. Perusasetuksien jälkeen olikin ohjelmisto jo valmis käytettäväksi.
‘’Käyttöönotto meni mielestäni oikein hyvin. Etuna oli se, että Evelia oli helppo oppia käyttämään ja apu oli aina saatavilla, kun joku asia mietitytti. Evelian tukichatti on mielestäni myös todella hyvä juttu, kun ohjelmasta pääsee suoraan laittamaan viestiä tukeen.’’
Evelia on tällä hetkellä käytössä pelkästään Henrikillä, jolla hän hoitaa töiden, myynti- ja ostolaskujen sekä reskontran hallinnan. Yrityksen työntekijä toimii yhä enemmän itsenäisesti ja tavoitteena olisikin ottaa Evelia käyttöön myös hänelle. Tällöin töiden hallinta, tuotteiden ja tuntien kirjaus voidaan sähköisesti hoitaa täysin Evelialla.
‘’Nyt alkaa olla melko ajankohtainen hetki, ottaa Evelia käyttöön myös työntekijälleni, kun hän on ruvennut tekemään enemmän keikkoja itsenäisesti. Laskutus olisi paljon helpompaa, kun hän voisi näpytellä tavaralistat ja tunnit puhelimella suoraan Eveliaan, kun puhelimeen hän ne muutenkin laittaa. Samalla työllä ne menisi Eveliaan. Näin säästyisi varmasti minun omaa aikaa.’’
Toimintojen sähköistämisellä suoraviivaisuutta tekemiseen
Eveliaan vaihto muutti suuresti myös yrityksen myynti- ja ostolaskujen sekä reskontran hallintaa. Aiemmin yrityksellä ei ollut käytössään verkkolaskutusta. ‘’Muutamia verkkolaskuja oli aiemminkin vastaanottajan puolesta lähetettävä, mutta tämän hoiti yleensä kirjanpitäjämme. Laskutuksen sähköistäminen olikin yksi niistä asioista, joita halusin alkaa kehittämään.’’ Myös ostolaskujen hallinta hoidettiin ennen Eveliaa melko manuaalisesti. Yrityksen ostolaskut tulivat toki sähköisessä muodossa, mutteivät kuitenkaan yrityksen käyttämään laskutusohjelmistoon. Ostolaskujen käsittelyprosessi oli monimutkaisempaa ja aikaa vievää.
‘’Vaikka ostolaskut tulivat sähköisessä muodossa, piti ne silti aina tulostaa ja lähettää paperisessa muodossa kirjanpitäjälle. Jos asiat menee paljon helpommaksi minulle, ei sen ole väliä vaikka itse ohjelmisto maksaisi hieman enemmän.’’
”Jos asiat menee paljon helpommaksi minulle, ei sen ole väliä vaikka itse ohjelmisto maksaisi hieman enemmän.’’
‘’Paperin määrä on vähentynyt äärettömästi Evelian käyttöönoton jälkeen. Nykyään paperisia laskuja lähtee enää vain muutamia joillekin yksityisasiakkaille. Yritysasiakkaille laskut lähtee useimmiten verkkolaskuina, kun taas yksityisasiakkaille olen alkanut lähettämään sähköpostilaskuja paperilaskujen sijaan. Evelialla pystyy todella kätevästi lähettämään sähköpostilaskun suoraan ohjelmistosta.’’
Yrityksellä oli jo aiemmassa ohjelmistossa käytössään pankkiyhteys, jonka avulla seurattiin esimerkiksi myyntilaskujen suorituksia. Suorituksen eivät kuitenkaan päivittyneet automaattisesti eikä kovinkaan reaaliajassa. ‘’Aiemmin piti itse käydä hakemassa myyntilaskujen suorituksen, mutta nyt suoritukset päivittyy itsestään Eveliaan. Minun ei tarvitse enään tehdä mitään muuta, kuin hoitaa suorittamattomat laskut.’’
Selainpohjaisuudella varmuutta tiedostojen säilymiseen
Selainpohjaisuus oli myös yksi syistä, miksi Henrik päätyi vaihtamaan Eveliaan. Selainpohjaisen ohjelmiston kanssa ei enään tarvitse pelata varmuuskopioinnin kanssa tai pelätä tiedostojen katoamista, mikäli tietokone sattuu rikkoutumaan.
‘’Minulle kävi aiemman ohjelmiston kanssa niin, että tietokone hajosi ja siinä oltiinkin sitten vähän tukalassa tilanteessa, kun kaikki tiedostot jäivät sinne rikkoutuneelle tietokoneelle. Käytössähän ei silloin vielä ollut selainpohjaista ohjelmistoa, niin varmuuskopioita asioista ei ollut muualla kuin kyseisellä koneella. Onneksi minulla sattui niin hyvä tuuri, että yksi asiakkaani oli kätevä tietokoneiden kanssa ja sai kaivettua tiedostot sieltä kuitenkin pois. Sinne olisi muuten sitten kadonnut kaikki tiedot.’’
Selainpohjaista ohjelmistoa pystyy Henrik myös käyttämään missä tahansa, millä tahansa laitteella, mikä poistaa monia rajoitteita, joita aiemmalla ei selainpohjaisella ohjelmistolla oli. ‘’Enään ei tarvitse olla se oma kone matkassa mukana, kunhan muistaa käyttäjätunnukset niin pystyy ohjelmistoa käyttämään, tekemään laskuja ja tarkastelemaan tietoja millä tahansa laitteella, myös puhelimella.’’
Miksi Evelia?
Henrik kokee toimivien tukipalveluiden olevan erittäin keskeinen asia ohjelmiston hankinnassa ja käytössä. Evelian helppokäyttöisyys on tottakai ollut myös suureksi eduksi, mutta mikäli apua on kaivattu, on Henrik erittäin tyytyväinen saamaansa tukipalveluihin.
‘’Tuen toimivuus korostuu siinä, kun minä en ole koko päivää siinä koneen ääressä. Aiemman kokemuksen mukaan tukeen on pitänyt jättää soittopyyntö ja, kun he sitten soittivat takaisin, olin siinä kohtaa jo työmaalla enkä tietokoneen äärellä. Jos Evelian kanssa on ollut ongelmia tai kysyttävää, on apua saanut heti ja kaikki ongelmat ovat aina ratkenneet. Evelia ei myöskään ole liian monimutkainen ohjelmisto, vaan erittäin selkeä ja helppo käyttää.’’
Henrikin tavoittaa numerosta 040 586 6666