Eveliaan voidaan luoda erilaisia asiakasryhmiä, kuten esimerkiksi kanta-asiakkaat, kuluttaja-asiakkaat ja yritysasiakkaat. Näiden asiakasryhmien taakse voidaan tallentaa omia hinnoittelusääntöjä, maksimimaksuehtoja, maksimiviivästyskorot, joiden avulla hinnoittelua ja laskutusta saadaan automatisoitua ja helpotettua entisestään.
Näiden lisäksi asiakasryhmiä pystytään hyödyntämään myös asiakaslaskutusraportin suodatuksessa, jonka avulla voidaan tarkastella eri asiakasryhmien laskutusta erikseen.
Tässä ohjeessa käydään läpi, miten luot uusia asiakasryhmiä Eveliaan, sekä miten asiakasryhmä tallennetaan asiakkaan tietoihin.
Asiakasryhmän luonti
- Avaa 'Asetukset' oikeasta yläreunasta

- Avaa Yleiset asetukset
- Avaa välilehti Asiakasasetukset-välilehti
- Luo uusi asiakasryhmä klikkaamalla oikeasta yläkulmasta 'Lisää uusi +'
- Huom! Pystyt muokkaamaan myös olemassa olevia asiakasryhmiä keltaista kynäsymbolia painamalla.

- Täytä uuden asiakasryhmän tiedot:
- 1. Nimi, jolla tunnistat asiakasryhmän
2. Lyhenne nimestä, esimerkiksi nimen alkukirjain
3. Hinnoittelusäännöstö, millä tavalla kyseistä asiakasryhmää hinnoitellaan
4. Viivästyskorkoprosentti
5. Maksuehto (0, 7, 10, 14, 21, 30, 45, 60 tai 90 päivää)
Tallenna klikkaamalla oikeassa reunassa olevaa oikein-merkkiä.

Asiakasryhmän tallentaminen asiakastietoihin
- Mene asiakasrekisteriin ja avaa haluttu asiakas
- Klikkaa auki 'Asiakkaan pääryhmä' ja valitse oikea ryhmä.
- Huom! Tämän lisäksi voit lisätä viereen muut ryhmät, jos asiakas kuuluu useampaan asiakasryhmään.

- Lopuksi tallenna muutokset.
- Asiakasryhmä on nyt asetettu asiakkaan tietoihin, jonka ansiosta seuraavan kerran kun kyseiselle asiakkaalle luodaan työ ja lasku, tulee työlle käyttöön automaattisesti kyseisen asiakasryhmän hinnoittelusäännöstö ja laskulle kyseisen asiakasryhmän viivästyskorkoprosentti ja maksuehto.