Yleislaskutusohjelmistosta alakohtaiseen
Vantaan LVI-Asennus Kanerva Oy on vuonna 2012 alunperin toiminimenä perustettu ja vuonna 2013 osakeyhtiöksi muutettu LVI-alan monipuolista osaamista tarjoava yritys. Yrityksen perustaja, Petri Kanerva, on toiminut yrittäjänä nyt noin 8 vuoden ajan, jota aiemmin LVI-puolen kokemusta on kertynyt laajasti useamman vuoden ajalta.
‘’LVI-töitä tulee tehtyä ihan laidasta laitaan – yksityisasiakkaista yritysasiakkaisiin ja pienistä hommista suurempiin urakoihin. Pääosin toimin yrityksessä yksin, mutta usein tulee hyödynnettyä alihankkijoita näihin suurempiin töihin. Meillä vaalitaan ja panostetaan erityisesti henkilökohtaiseen palveluun. Usein tuleekin uusia tilauksia samoilta vanhoilta asiakkailta. Onhan se mukavaa, kun tällöin tietää hoitaneensa asiat hyvin. Pyrimme aina löytämään se fiksuin tapa hoitaa hommat, sillä näin saavutetaan yleensä myös parempi lopputulos.’’
Yleisohjelmiston kankeus sai vaihtamaan alakohtaiseen
‘’Yrittäjäksi päätin lähteä, koska kyllähän sitä yrittäjänä toisaaltaan tietyissä asioissa vaan saa enemmän. Yrittäjänä on mahdollisuus päättää itse, mitä ja miten asioita tehdään. Halusin päästä vaikuttamaan asioihin ja tekemään ne omasta mielestäni parhaalla mahdollisella, sekä kannattavalla tavalla.’’
Petrillä ei ollut ennen Eveliaa aiempaa kokemusta alakohtaisesta ohjelmistosta, sillä yrityksen käytössä oli ollut vain yleisohjelmistoja. Viimeisimmän ohjelmiston kohdalla Petri totesi, ettei kyseisen ohjelmiston ominaisuudet palvelleet yrityksen tarpeita tavalla, jota olisi kaivattu, sillä tuntien ja tavaroiden kirjaamiseen kului turhan paljon aikaa, myös niissä pienissä asennushommissa. Petri totesi, että tähän täytyy olla jokin fiksumpi ja kustannustehokkaampi tapa ja näin ollen lähtikin kartoittamaan uusia vaihtoehtoja.
‘’Kaikki lähti siitä, kun tehtiin yhteistyötä yhden rakennusliikkeen kanssa, jossa työkohteena oli kerrostalo, johon kuului useita alikohteita eli huoneistoja. Kyseisessä työssä huomasin, miten haastava ja aikaa vievää silloinen laskutusohjelmisto oli tavaroiden ja tuntien kirjaamiseen ja niiden oikeisiin paikkoihin saamiseen. Ymmärsin myös, että tällaisia tilanteita ja työkohteita tulee varmasti vielä useita ja näihin tarvitaan jokin toimivampi työkalu.
On sitä tässä vuosien varrella vaan todennut, että kyllä siinä yrittämisessä pitää jäädä aikaa johonkin muuhunkin kuin vain laskuttamiseen. Eihän siinä ole mitään järkeä, että tehdään jokin yksi pieni asennushomma, josta seuraa hirveä duuni kirjata kaikki tapahtumat, kun se ohjelmisto ei tue sitä tarvitulla tavalla. Aiempi ohjelmistomme ei vain ollut tarpeeksi laaja ja toimiva kokonaisuus ja päätin että oli aika saada jotain semmosta, joka oikeasti helpottaisi ja tukisi sitä omaa tekemistä.’’
Alakohtaiset ominaisuudet helpottavat ja tukevat yrityksen tekemistä päivittäin
Evelia on alakohtainen ohjelmisto, joka on suunniteltu tukemaan juuri talotekniikka-alan yritysten toimintoja ja tarpeita. Vantaan LVI-asennus Kanerva Oy, on uuden ohjelmistonsa, Evelian, avulla saanut helpotusta päivittäiseen tekemiseen monin eri tavoin. Suurimpana etuna on tullut laskutuksen helpottuminen ja nopeutuminen.
”Evelialla, kun asiat kirjaa ylös, on ne suoraan laskutettavana eli se yksi kirjaus riittää.’’
''Onhan nämä Evelian alakohtaiset ominaisuudet ihan mielettömän hyviä. Yksi iso helpottava tekijä on ollut toimittajien hinnastot. Aiempaan yleisohjelmistoon niitä ei saatu, vaikka olisi pitänyt saada. Se meni vain niin vaikeaksi, että loppujen lopuksi ei niitä sinne koskaan toimivasti saatu ja tarvikkeet kirjattiin sitten käsin laskuriveille. Eveliassa on todella kätevää se, että esim. tuotekoodilla saa haettua tuotteen ja ohjelma tuo ne kaikki tiedot suoraan riveille. Tämä nopeuttaa ja tarkentaa omaa tekemistä huomattavasti. 5-10 € sinne tänne alihinnoittelua, näkyy sitten isommassa kuvassa kyllä merkittävästi.
Toinen kätevä on myös tuo ostolaskujen edelleenlaskuttaminen, joka sujuu kätevästi automatisoidusti, kun antaa sinne toimittajalle oston yhteydessä vaan sen työnumeron. Siinä ei tarvitse sitten edes niitä tuotteita sillä tuotekoodilla hakea, kun rivit menee automaattisesti sinne työlle. Laskutusta, varsinkin alihankintatöissä yritystä, on helpottanut myös Evelian moniyritysalusta. Yritys jolle teemme alihankintaa, otti myös Evelian käyttöönsä. Nyt pääsemme kirjaamaan tarvittavat asiat oman alustan lisäksi suoraan myös sinne toiselle yritykselle. Tässä säästyy tottakai kaikkien aikaa, kun tarvikelistoja ei enää tarvitse lähetellä erikseen ja kirjata kahteen kertaan. Ennen Eveliaa, kirjasin tarvikkeet ensin itselleni ylös, jotka myöhemmin lähetin sähköpostilla eteenpäin. Tämän jälkeen ne siellä toisessa päässä kirjattiin vielä laskulle. Tässä oli todella monta turhaa työvaihetta. Evelialla, kun asiat kirjaa ylös, on ne suoraan laskutettavana eli se yksi kirjaus riittää.''
Alakohtaisuuden lisäksi tärkeää oli myös löytää pitkäaikainen kumppani
Ohjelmistoja kartoittaessa yhtenä kriteerinä, alakohtaisuuden lisäksi, Petrille oli myös löytää pitkäaikainen ohjelmistokumppani. Tärkeää oli, että ohjelmistotalo ja itse ohjelmisto ovat nykyaikaisia ja pysyvät kehityksessä mukana.
‘’Yhtenä syynä Eveliaan päätymisessä oli ohjelmiston jatkuva kehittyminen. Se on todella iso plussa, että Eveliassa ollaan aina valmiita kuuntelemaan meidän asiakkaiden ideoita ja kehittämään niitä eteenpäin. Itselle oli tärkeä tekijä päätöksenteossa se, että ohjelmisto ei kyykkää siihen, jos ja kun toiminta kasvaa, vaan se pystyy mukautumaan siihen tarvitulla tavalla. Minulla oli erittäin tärkeää, että ohjelmisto jatkaa elämistä ja kehittymistä jatkuvasti. Kun oman yrityksen tekeminen kehittyy, on tärkeää että myös se ohjelmisto tukee sitä.''
''Myös asiakastukipalvelut ja niiden saumaton toimivuus, oli yksi tärkeää pitkäaikaisen ohjelmistokumppanin löytämisessä. ‘’Iso positiivinen asia on Eveliassa ollut asiakaslähtöinen ja toimiva palvelu, johon olen enemmän kuin tyytyväinen. Aiempien ohjelmistotalojen kanssa oli tottunut siihen, että välillä meni useampikin päivä saada vastauksia, varsinkin jos töitä teki iltaisin tai viikonloppuisin. Minusta on ollut ihan mahtavaa, että Eveliasta olen saanut vastaukset aina silloin, kun niitä olen tarvinnut, eikä se oma tekeminen ole palvelun puutteesta ikinä tyssännyt. Kaikki ollaan saatu hoidettua helposti etäyhteyksien avulla saman tien. Asiakaslähtöinen palvelu näkyy myös siinä, että ne asiat ihan oikeasti halutaan siellä Evelian päässä selvittää ja pidetään huolta siitä, että ne myös selviävät eikä jätetä asioita roikkumaan tai asiakkaan harteille, mikäli ei heti selviä.’’
Selainpohjaisuudesta joustavuutta ja uusia mahdollisuuksia siihen omaan tekemiseen
Aiemmin käytössä ei ollut mukana liikkuva vaihtoehtoa, mutta nyt Vantaan LVI-asennus Kanerva on päässyt nauttimaan selainpohjaisuuden tuomista eduista ja joustavuudesta.
”Olit sä sitten missä tahansa vaikkapa mökillä niin sulla on mahdollisuus päästä käsiksi niihin tietoihin, joita siellä ohjelmistossa on.”
‘’Antaahan toi selainpohjaisuus sellaisia mahdollisuuksia, joita aiemmin ei ollut. Olit sä sitten missä tahansa vaikkapa mökillä niin sulla on mahdollisuus päästä käsiksi niihin tietoihin, joita siellä ohjelmistossa on. Jos asiakas kysyy jotain tai laskulla olisikin joku virhe, pystyy sen heti selvittämään ja korjaamaan omasta olinpaikasta huolimatta. Jos jotain huonoa pitää sanoa niin se, että niihin asioihin pääsee käsiks koska vaan ja niitä työjuttuja menee tekemään todella pienellä kynnyksellä myös vapaa-ajalla. On se vaan kuitenkin niin hyvä juttu, että sitten kun se hätä oikeasti on, on sulla mahdollisuus pystyä hoitamaan se asia saman tien. Kyllähän se nopeus reagoida tuo paljon hyvää myös siihen omaan asiakaspalveluun.
Onhan siitä selainpohjaisuudesta hyötyä myös ihan siellä liikkeellä ollessa työajalla. Kerran olin hieman etuajassa aikataulusta ja päätin mennä pesettämään auton. Autossa istuessani muistin, etten ollut vielä luonut seuraavaa työtä Eveliaan. Siinä sitten padilla autopesun aikana sain luotua sen työn sinne, kun puhelimessa oli kaikki tarvittavat tiedot. Tukkuun, kun menin tavarat hakemaan, sain annettua sen työnumeron, jolloin se ostolasku kohdistui automaattisesti oikealle työlle.’’
Miksi suosittelisit Eveliaa?
‘’Onhan Eveliaa tullut jo monille suositeltua sen joustavuuden, helppokäyttöisyyden ja henkilökohtaisen ja toimivan palvelun takia. Mitä tahansa tekee niin se ensimmäinen kirjaus on jo se laskutettava kirjaus. Mitään ei tarvitse kirjata kahteen kertaan. Helpotus on sana, joka tulee mieleen kun koko ohjelmiston vaihtoa näin jälkikäteen miettii. Evelian käyttöönotto oli myös todella helppoa. Se oli kyllä melko makee fiilis, kun nopeasti pääsi itse tekemään ja viemään niitä asioita eteenpäin.
”Helpotus on sana, joka tulee mieleen kun koko ohjelmiston vaihtoa näin jälkikäteen miettii.”
Yleisesti ottaen, suosittelen Eveliaa ihan sen takia, että kaikki vaan toimii niin helposti ja nopeasti asiakkaan luomisesta, laskuttamiseen ja reskontran hallintaan. Jos meikäläinen tän osaa niin aivan satavarmasti osaa myös henkilö, joka on vähänkään laskutusta joskus hoitanut. Jos itse vaan on valmis siihen muutokseen, ei se ohjelmiston nopea ja helppo käyttöönotto, sekä käyttö ainakaan Evelian päästä jää kiinni.’’