Tässä ohjeessa käydään läpi, miten luot uuden asiakkaan manuaalisesti Eveliaan
Uusi asiakas voidaan luoda kahdella tavalla:
- manuaalisesti
- YTJ-haun kautta, jolloin perustiedot täyttyvät ytj-rekisterin tietojen mukaan automaattisesti (suositeltu tapa) katso ohje: Uuden asiakkaan luominen YTJ-haulla
- Klikkaa vasemmasta valikkopalkista 'asiakkaat' painiketta, joka vie sinut asiakaslistaan
- Klikkaa 'Uusi asiakas' -painiketta

- Täytä halutut laskutus- ja perustiedot:
- Asiakkaan nimi* (pakollinen)
- Asiakkaan osoitetiedot
- Sähköposti
- Puhelinnumero
- Y-tunnus
Mikäli asiakkaalle lähetetään verkkolaskuja, y-tunnus yleensä riittää asiakkaan tietoihin. Maventa (verkko-laskuoperaattori) hakee y-tunnuksen perusteella oikean verkkolaskuosoitteen verkkolaskutusta varten.
Täytä halutessasi myös:
- Hinnoittelusäännöstö: voit asettaa asiakkaan taakse jonkin hinnoittelusäännöstön, jolloin asiakkaalle tehtyjen töiden tuotteille määräytyy automaattisesti tämän mukainen hinta.
- Voit lisätä asiakkaan Perintä-, Korkolaskutus-tai myyntikieltoon
- Tunnisteet = häshtägit, millä voit etsiä asiakasta esim. Superhaussa
- Asiakasryhmät
- Oletuslaskutustiedot (viitteet, maksuehto jne.)

- Kun kaikki halutut tiedot on täytetty, tallenna muutokset ja asiakas on luotu
- Kun asiakas on luotu, voidaan asiakkaan taakse tallentaa perustietojen lisäksi seuraavia tietoja:
Muistiot: sisäistä viestintää varten oleva muistio, johon voi kirjoittaa asiakkaaseen liittyviä tietoja
- Yhteyshenkilöt: asiakkaan taakse voi kytkeä yhteyshenkilön yhteystiedot
- Tiedostot: asiakkaan taakse voi liittää haluttuja kuvia tai tiedostoja
- Laskut: kaikki asiakkaalle lähetetyt laskut tallentuvat automaattisesti omalle välilehdelleen
- Kohteet: asiakkaan taaksevoidaan kytkeä kohde
- Työt: kaikki asiakkaalle tehdyt työt tallentuvat automaattisesti omalle välilehdelleen
- Tarviketarjoukset: kaikki asiakkaalle tehdyt tarviketarjoukset tallentuvat omalle välilehdelleen
- Tehtävät: kaikki asiakkaalle kytketyt tehtävät tallentuvat omalle välilehdelleen