Eveliasta löytyy YTJ-haku eli yritys- ja yhteisötietojärjestelmähaku. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että voit etsiä ja lisätä yrityksen tiedot Eveliaan uutta asiakasta luodessa suoraan YTJ:stä. Tämän lisäksi voit myös YTJ-haun ansiosta päivittää helposti yrityksen tiedot, mikäli esimerkiksi laskutustiedot muuttuvat.
Tässä ohjeessa käydään läpi, mistä YTJ-haku Eveliassa löytyy, miten se toimii sekä miten asiakastiedot päivitetään YTJ-haun kautta.
1. Uuden asiakkaan luominen YTJ-haulla katso ohje
2. Asiakastietojen päivitys YTJ-haulla katso ohje
Uuden asiakkaan luominen YTJ-haulla
- Avaa 'Asiakkaat' - osio vasemmalta valikkopalkista
- Klikkaa asiakaslistauksen yläreunasta painiketta ’’Uusi asiakas /YTJ haku’

- Etsi yritys yrityksen nimellä tai Y-tunnuksella ja klikkaa 'Hae'

- Valitse haluttu yritys ja klikkaa ’+ Luo asiakas’

Evelia avaa uuden asiakkaan, jonka tietoihin on täytetty YTJ:stä saadut perustiedot. Voit vielä täyttää lisätietoja, mikäli sellaisille on tarvetta.
- Tallenna muutokset sivun alalaidasta ja uusi asiakas on luotu.
Asiakastietojen päivitys YTJ-haulla
- Avaa 'Asiakkaat' - osio vasemmalta valikkopalkista
- Valitse haluttu asiakas
- Klikkaa sivun yläreunassa olevaa painiketta 'Päivitä tiedot/YTJ-haku'

- Valitse oikea asiakas ja klikkaa ’Päivitä asiakas’

Nyt asiakkaan tiedot on nyt päivitetty ajantasalle.
Asiakasnäkymän alareunasta löytyy aina myös yrityksen perustiedot, eli milloin yritys on lisätty ennakkoperintärekisteriin, kaupparekisteriin sekä arvonlisäverovelvollisten rekisteriin, mikäli yritys on näissä rekistereissä. Samassa näkymässä näkyy myös, milloin asiakkaan tiedot on viimeksi päivitetty Eveliassa YTJ:stä.
