Tässä ohjeessa käydään läpi, miten luot uuden asiakkaan manuaalisesti Eveliaan.
Uusi asiakas voidaan luoda kahdella tavalla:
- manuaalisesti
- YTJ-haun kautta, jolloin perustiedot täyttyvät ytj-rekisterin tietojen mukaan automaattisesti (suositeltu tapa).
- Mene asiakaslistaukseen vasemmasta valikkopalkista.

- Klikkaa kohtaa "Uusi asiakas".

- Täytä halutut laskutus- ja perustiedot:
- Asiakkaan nimi* (pakollinen tieto)
- Asiakkaan osoitetiedot
- Sähköposti
- Puhelinnumero
- Y-tunnus
Jos asiakkaalle lähetetään verkkolaskuja, y-tunnus yleensä riittää asiakkaan tietoihin. Maventa (verkko-laskuoperaattori) hakee y-tunnuksen perusteella oikean verkkolaskuosoitteen verkkolaskutusta varten.
Täytä halutessasi myös seuraavat tiedot:
- Hinnoittelusäännöstö: voit asettaa asiakkaan taakse jonkin hinnoittelusäännöstön, jolloin asiakkaalle tehtyjen töiden tuotteille määräytyy automaattisesti tämän mukainen hinta.
- Voit lisätä asiakkaan perintä-, korkolaskutus-tai myyntikieltoon.
- Tunnisteet = hashtagit, joilla voit etsiä asiakasta esim. superhaussa.
- Asiakasryhmät.
- Oletuslaskutustiedot (viitteet, maksuehto jne.).

- Kun kaikki halutut tiedot on täytetty, tallenna muutokset ja asiakas on luotu.
- Kun asiakas on luotu, voidaan asiakkaan taakse tallentaa perustietojen lisäksi seuraavia tietoja:
- Muistiot: sisäistä viestintää varten oleva muistio, johon voi kirjoittaa asiakkaaseen liittyviä tietoja.
- Yhteyshenkilöt: asiakkaan taakse voi kytkeä yhteyshenkilön yhteystiedot.
- Tiedostot: asiakkaan taakse voi liittää haluttuja kuvia tai tiedostoja.
- Laskut: kaikki asiakkaalle lähetetyt laskut tallentuvat automaattisesti omalle välilehdelleen.
- Kohteet: asiakkaan taakse voidaan kytkeä kohde.
- Työt: kaikki asiakkaalle tehdyt työt tallentuvat automaattisesti omalle välilehdelleen.
- Tarviketarjoukset: kaikki asiakkaalle tehdyt tarviketarjoukset tallentuvat omalle välilehdelleen.
- Tehtävät: kaikki asiakkaalle kytketyt tehtävät tallentuvat omalle välilehdelleen.